“Though we know death is certain, we have not prepared ourselves for it. Though we know paradise is definite, we have not worked for it. Though we know the hell fire is sure, we have not feared it. So why are you delighted? What are you waiting for? Death is the first visitor from the Almighty bringing good or evil tidings… get closer to your Lord.”4 ~Hamid al-Qasyrasi (rahimahullah)

TELL US U'VE FOLLOWED:

Google+ Followers

Tuesday, February 28, 2012

ENTERING THE MIND OF A PERASAN


Mind reading, literally? Sound impossible. Technically can be done with sample and statistic.

Perasan is excessively proud of one's appearance or accomplishment which only seen by that particular person yet other perceive as ordinary. U'll know one when u feel sorry hearing to this guy speaking highly of him/herself of his 'good lookingness' and how he claimed everybody's trying to flirt him/her. Yet also u'll know that that is a joke when u are laughing and that is an exception. the exact perasan is when u're not laughing, with uneasiness in your gut and feeling sorry for this guy.

Anyway, have anybody ever wonder what is in the mind of a vain person (vain is the closest meaning to perasan even though not the exact). what he/she sees in the mirror everyday if it is not broken. what makes he/she think of which he/she is not? while he or she is in the right mind and not high of any kind of drugs.

A vain person often get over react over somebody's just being polite. 'A' says while showing a photo "This is my friend", with some awry his/her friend reply "whoa he's/she's cute". Then 'A' go and tell this friend, that his/her friend said he/she is cute. afterward he/she will aired to everybody he meet that he/she is cute with some exaggeration of his/her silky hair, fair skin, brown eyes bla bla bla.

Sometimes a vain person not just speak the opposite of him/herself yet criticize others who eventually have the same problem as his/hers, eg: "u are ugly u need help" said an ugly person to another ugly person. Have he/she lost his mind or not looking in the mirror lately or ever?

all in all, it is not perasan if one's excessively proud of one's appearance or accomplishment if it is true. What we're talking here is of the 'not true' and completely the opposite. U'll know one when u meet one.

Monday, February 27, 2012

PERASAN


Who do you consider a vain person? A person who got it all and excessively proud of it or a person who is 'high', who him/herself alone think he/she got it all while others don't think the same way and to make thing worse, he/she "excessively proud of it" tee he he.

Lets take the second definition, a person who doesn't.. yet full of him/herself. It is either, first, this person is pulling a hilarious joke or second, this person is lost, completely.

How do u know when u meet one? If u meet the first one, u are laughing. The second one is quite complicated of mix reaction of either pity or disgust that may be u will either pause or pout upon reaction.

second, pout?.. if there is even a little reason left in this guy's head, he/she wont be babbling about what is supposed to be laughing about. if u have the courage. tell him/her. If not walk away.

First, pause?.. of holding not to burst out of laughter or just feeling sorry for this guy muahaha. This kinda person is often sensitive in nature and obviously what you see is not what he claimed he is to be.

Upon meeting the first character. How should u react? Try a few nod and slowly change the channel as waking up a baby from its sleep for this person is delicate and lost.

Why should u change the channel? the more u hear, your heart will beat faster, more, you'll get adrenaline rush, more, u want to scream, more, u may get a heart attack.

So, quickly with delicacy change the channel, it will save u.

and this is Gentlemen Frog for today's tip.

Sunday, February 26, 2012

HANTU TAK ADA KEPALA


Ali seorang guru di sebuah sekolah di jajahan Gua Musang. Isterinya juga seorang guru tetapi bertugas di Kota Bahru. Pada tiap-tiap hujung minggu Ali akan memandu seorang diri dari Gua Musang ke Kota Bharu dan kembali. Setiap kali mahu pulang, kawan-kawannya berpesan, "awas hantu takde kepala, ramai dah kena". Ali membalas dengan senyuman usikan mereka kerna selama ini beliau selamat.

Hujung minggu itu Ali bertolak selepas solat jumaat, pertengahan perjalanan tirai senja mula berlabuh saki baki mentari masih mengintai dari balik bukit bukau, dalam kekuningan rembang senja itu Ali melihat ada seorang lelaki di tepi jalan melambai tangan menahan keretanya. Ali zahirnya seorang yang baik hati, lantas dia memperlahankan keretanya lalu menyapa, "nak ke mana Pak Cik" dijawab orang tua itu "Pak Cik nak tumpang ke Kuala Krai, dah lama tunggu bas tak sampai-sampai" Ali tersenyum sambil menjawab " Owh, tak de masalah" seraya membuka pintu kereta.


Perjalanan diteruskan, Ali dan orang tua itu berbual-bual menghabiskan masa, dari latar belakang sampai ke rumah tangga akhirnya masuk bab hantu tak ada kepala, orang tua itu membuka cerita, "Tak takut ke memandu seorang diri" Jawab Ali "Sudah biasa pak cik" Orang tua itu tersenyum seraya membalas "Tahu tak tempat ni keras?" Sambil ketawa Ali berseloroh "Pernah dengar juga ramai orang cerita, tapi saya tak percaya hahaha" Orang tua itu ikut ketawa sambil bersuara, "Hahaha kalau kau tak percaya HABIS AKU NI APA HIHIHI" lalu mencabut kepalanya sendiri. Ali terkejut dan menjerit sekuat hati dalam kekalutan itu dia sempat membrek, CRETTT, Ali tersengguk dan bila di panggung kepalanya orang tua tadi sudah ghaib.


Cemas dan berdebar-debar, Ali bingkas keluar dari keretanya dan berlari ke pinggir hutan, tercungap-cungap dia seketika, di tarik nafasnya dalam-dalam dan menghembus keluar banyak-banyak hingga perasaan cemasnya surut. Bila dia kembali tenang, baru dia sedar hari sudah gelap dan dia berseorangan di pinggir hutan lantas dia tekad mahu teruskan perjalanan, ya lah tunggu pun buat apa. Kejadian tadi membuatkan dia tidak tenteram dan berasa takut namun digagahinya juga. Ali memecut laju selaju yang boleh keretanya pergi. hati kecilnya tak putus-putus berdoa agar dia bertemu sesiapa untuk menemaninya.


Dari bias cahaya lampu keretanya akhirnya Ali nampak seorang lelaki sedang menunggu bas di tepi jalan. Ali memberhentikan keretanya tanpa ditahan lalu menyapa "Nak kemana encik marilah saya tumpangkan" tersengih, lalu lelaki itu menjawab "nak pergi bandar, terima kasih". Lelaki tadi pun masuk ke dalam kereta dan mereka pun bertolak. Tidak lama lelaki tadi perasan akan kerisauan di wajah Ali lalu dia menyapa, "awak macam takut saja, kenapa?" Tidak mampu menanggung seorang diri Ali menjawab "saya jumpa hantu tak ada kepala" terlopong mulut lelaki yang menumpangnya "HAH BIAR BETUL KO!?" puas terkejut lelaki tadi menyambung "TAK ADA KEPALA MACAM NI?" lalu mencabut kepalanya sendiri dan mendekatkannya kepada Ali.

Saturday, February 25, 2012

ZAHARI PENYIASAT HANTU 1


Seorang kawan bernama Zahari yang mempunyai anugerah boleh melihat makhluk halus pernah bercerita. Satu hari keretanya rosak di pertengahan jalan di kawasan estate getah pada waktu tengah malam. Dia pun memberhentikan kereta di siring jalan lalu keluar memeriksa keretanya. Puas membelek dia tidak tahu kenapa keretanya rosak. Line telefon pun tak ada untuk meminta bantuan.

Kecewa, Zahari pun mula berjalan mencari bantuan walaupun kawasan itu agak mustahil mempunyai penduduk. Tiba-tiba Zahari nampak bayang rumah agam di tengah-tengah hutan. Zahari menapak mendekati rumah agam itu. Rupa-rupanya rumah usang. Tiba-tiba rintik-rintik hujan mulai mencium Zahari bertubi-tubi. Tanpa berfikir panjang dia pun berlari menerpa masuk ke dalam rumah itu.

Rumah itu seakan-akan asrama lama. Zahari berjalan-jalan sepanjang coridor rumah itu. Sampai di satu bilik dia terhenti bila mendengar bunyi suara budak berborak-borak dalam satu kumpulan kecil. Zahari menjenguk dan melihat sekumpulan anak hantu sedang berborak-borak dalam kumpulan. Zahari pun memasang telinga.

"Ko nak dengar cerita manusia?", kata hantu A kepada hantu-hantu lain. "Ko kalau tak buka cerita seram tak sah", kata se (apa penjodoh bilangan untuk hantu a) hantu. "Kau ni penakut, best gak tu cerita la", jawab hantu-hantu lain pula. "Ceritanya begini, ada seorang manusia dia telah mendera anaknya hingga mati lalu menanam anaknya di sebuah padang, dua tahun lepas tu baru polis jumpa mayat anaknya tu", "Ish bio betul ko? Kejamnya," "Betol aku tak tipu, aku dengar dari kawan aku".

"Aku pun ada cerita juga", kata hantu B. "Ceritanya begini, khabarnya manusia ni hipokrit, mulut manis, nampak macam bertanggung jawab tapi sebenarnya tunggu masa nak 'ngap'. Selalunya diaorang tabur janji manis kepada perempuan kemudian bila perempuan dah terpikat mereka gunakan untuk tujuan pemuas nafsu dan kadang-kadang untuk pow duit. Bila nak kahwin diaorang akan pilih perempuan elok-elok dan untuk perempuan yang first tu diaorang tipu kononnya itu pilihan keluarga atau cari jalan untuk clash. Maka diaorang pun kahwin dengan perempuan yang elok dan tinggalkan perempuan yang jadi mangsa ni gelap masa depan". "Ish cerita kau ni lagi seram la, bangsat punya jantan, tapi nape perempuan tu tak saman?," kata hantu-hantu lain.

"Aku ada cerita manusia lagi seram", kata hantu C pula. "Ceritanya begini, ada manusia sanggup gadaikan agama, bangsa dan negara sebangsa dia untuk tujuan peribadi. Tapi cerita ni dulu la , zaman kita sekolah rendah lagi, dekat seribu tahun juga la. Manusia ni, kalu tak silap nama dia Sang Kancil" "Ape da Sang Kancil...Sang Rajuna Tapa daa" "Oh ye, ko pun tahu?, dia gi buka pintu kota Singapura bagi tentera Majapahit masuk. Dia buat gitu sebab anak dia di fitnah sampai kena hukum sula". "Ish, ish, ish seram la cerita ko ni, tapikan dia nak menegakkan keadilan?", kata se (apa penjodoh bilangannya ni) hantu, "Takkan marahkan nyamuk kelambu dibakar, agak-agak la", kata hantu-hantu lain.

"Cerita ko buat aku takleh tido la siang ni, dah la malam esok kelas Kak Lang, start jam 7 pulak tu", kata hantu yang agak penakut. "Ah tido awallah aku siang ni", Jawab hantu-hantu lain.

Zahari tersenyum, matahari sudah menjenguk di ufuk timur. Zahari pun melangkah keluar dari Asrama usang itu menuju ke keretanya. Dia masuk ke kereta dan cuba menghidupkan enjin, "creeek ekekek vrom vrom". Hairan Zahari, hidup pula enjin keretanya, dia pun meneruskan perjalanannya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular This Week

Monthly Popular Posts

DISCLAIMER


DEDICATED TO FREEDOM OF EXPRESSION, NO ONE IS OBLIGATED TO READ, TO COMMENT, HELL TO BELIEVE