EMAS HIJAU


Aku dah lama tak jogging. Dah hampir 2 bulan atau lebih kot aku tak jogging, aku sendiri pun tak ingat. Bila aku jogging balik, aku tengok padi dah menguning dan dalam proses menuai. Kalau dulu orang menuai padi cara traditional tapi sekarang semua pakai jentera, jimat masa.

Sebut pasal Emas Hijau, aku rasa mesti ada yang blur. Emas Kuning (emas) orang dah biasa dengar. Emas Hitam (petroleum) pun majoriti tahu. Tapi bila Emas Hijau, emas yang di curi toyol kot hahaha.

Mudah cerita emas hijau ni makanan, tak kira tumbuhan, haiwan atau ikan. Manusia boleh hidup tanpa emas dan petroleum tapi bila makanan takde, tinggal rangka la jawabnya.

Sekarang mungkin makanan mencukup tapi pada masa depan mungkin sebaliknya. Apa yang aku tengok sekarang banyak tanah dah jadi kawasan perumahan. Tanah sawah padi pun kena. Tambah dengan tanah terbiar, jadi makin kurang la lombong emas hijau.

Ramai yang anggap emas hijau ni tak kan buat orang kaya. Bagi aku macam mana nak kaya, kat negara luar buat ladang jagung, tapi kat negara kita buat kebun jagung je, jadi untung dia kureng la.

Pada pandangan aku, satu hari nanti orang akan value emas hijau ni lebih dari emas kuning dan hitam. Sebabnya mudah, emas lain tak boleh buat perut kenyang, emas hijau confirm kenyang walaupun hanya secupak beras.

Comments

  1. salam....

    singgah sini petang2 yg damai...

    *nice entri

    ReplyDelete
  2. takpe, boleh singgah beramai-ramai tapi maaf takde kopi ya hahaha. Emas Hijau ni bagi saya semua benda yang boleh dijadikan makanan.

    ReplyDelete

Post a Comment

Please, at least come up with a name, do not use anonymous, tq

Popular posts from this blog

Time Travel in the Quran?

How to set up a Sharp Aquos with Astro

Harga ayam vs harga ikan