Why do we look for water on Mars?

"And we have created from WATER every living thing. Will they not then believe?", Q 21:30

TELL US U'VE FOLLOWED:

Google+ Followers

Thursday, December 29, 2011

BANANA: Subhanallah


Banana: A Fruit that Really should not Exist

Most people are completely unaware of this fact but there is a fruit that is eaten by millions of people all around the world everyday that is quite remarkable and in all reality, simply shouldn’t exist. I’m talking of course, about the banana. Bananas are actually the most mysterious fruit in the world because bananas have no seeds and what makes this even more mysterious is the fact that they are found in almost every country in the world.

Now that may not sound so odd at first but let me fully explain this enigma to you: Firstly, banana plants are not trees; they are actually a perennial herb. The trunk of the plant is really nothing more than the plants outer leaves. The real stem of the plant doesn’t actually become visible until it pushes out through the top to produce the large purple flower that will eventually develop into the fruit. Then, having finished its perennial reproductive cycle, the plant dies. The problem here, is that in the reproductive cycle of the banana, seeds are completely absent from the mature fruit! A new ‘seedling’ (known as a ‘sucker’) can only ever be generated from a piece of the plants rootstock and yet bananas are found in almost most every place on earth, even on quite remote and isolated islands.

How in the world did they all get there?

The seeds certainly weren’t carried across the oceans by prevailing winds. To fully appreciate this anomaly first consider that the only other seedless plants that exist anywhere in the world are things like seedless grapes, naval oranges and the many genetically modified varieties of commercial vegetables that can now be purchased, the point is, any other seedless plants that exist, anywhere in the world, are all that way because they have genetically modified!

And yet here we have the humble banana, which is also the only food in existence that contains exactly the correct requirements of vitamins and minerals for mans metabolism completely. It is the only food that man can live on healthily, by itself, with complete nutrition, it is found all over the world and yet we have no knowledge of how it could possibly have come into being. It seems highly improbable that the worldwide distribution of a seedless fruit that is perfectly tailored for sustaining man would have just somehow ‘happened.’

It is extremely unlikely for such a plant to have ever been produced by nature all on its own and many people believe that somehow, somewhere, sometime, someone in our far distant past genetically engineered bananas into the widely dispersed and remarkably nutritious plant that we find everywhere in such abundance to day.

These people cite that bananas are living daily proof of an ancient culture that spanned the entire globe in remote pre-history. Botanists also now tentatively agree that the spread of the banana plant appears to have radiated outward from the Pacific region.

The Banana plant incidentally, is not actually a fruit or a vegetable, but it does reach a height of around 30 feet at maturity which makes it the Worlds largest herb and the tallest plant in existence that does not have a woody trunk. ~Source

Beaten up and forced into sex

Beaten up and forced into sex


By R.S.N. MURALI
murali@thestar.com.my

MALACCA: A 19-year-old girl was locked up, assaulted and forced to have sex with several men whom her captors brought before she was rescued during a police raid at a budget hotel in Taman Melaka Raya here.

The victim, from Sungai Semun, Perak, told police she was battered with a television cable several times and her pictures taken whenever she bathed at the home of a 20-year-old woman, said to be vice ring’s leader.

One of her captors threatened to upload her nude pictures on YouTube if she refused to be a hooker.

The victim, in her police report, claimed she was forced to entertain “many clients” even though she was exhausted after every session.

A police team, who had been on the trail of the ring leader, raided the hotel and nabbed three women before rescuing the victim.

In a follow-up operation, police picked up a 21-year-old man in Klebang near here and seized several of the victim’s belongings and RM450 in cash.

Investigations revealed that the victim was persuaded to come to Malacca by a woman, known as Nabsiah, with a promise that she would be employed at a fast food restaurant here.

However, upon her arrival, she was kept captive in a house and assaulted by Nabsiah and her gang members and told that she would have to “entertain” a list of clients.

Datuk K. Basil, who heads a state government task force to eradicate vice, said state police chief Senior Asst Comm Datuk Chuah Ghee Lye had ordered the raid.

“SAC Chuah was concerned over an earlier report that a woman from Malacca had allegedly lured runaway girls and kept them captive here before forcing them into prostitution,” he said.

Basil said the task force, set up by Chief Minister Datuk Seri Mohd Ali Rustam, would work closely with the police and local authorities to wipe out prostitution in the state.

He said two members of the vice ring were expected to be charged under the Anti-Human Trafficking Act 2007.

On Dec 2, another 19-year-old girl from Ulu Temiang in Negri Sembilan said she was forced to have sex with six men.

The teenager was believed to be among a group of runaway girls that the woman and a male accomplice had lured for prostitution.

Negri Sembilan police later detained the 29-year-old woman and the man at a hotel in Bahau during a raid. Several teenage girls were rescued in that operation. ~Star

~Nabsiah?

Sunday, December 25, 2011

Tidak tahan diganggu hantu Kak Limah


Tidak tahan diganggu hantu Kak Limah

MARANG – Berambut panjang dan kadangkala menutup kepala dengan kain batik, rupanya persis watak hantu Kak Limah dalam filem komedi Hantu Kak Limah Balik Rumah yang mencetus fenomena dalam dunia perfileman negara.

Kak Limah muncul di Marang. Itulah yang diperkatakan sebuah keluarga di Kampung Temiang, Pengkalan Berangan, apabila lima sekeluarga tertekan dan ketakutan akibat diganggu lembaga wanita tua berambut panjang itu sejak lebih seminggu lalu.

Wanita misteri itu dikatakan sering menjelma dan dilihat merayau-rayau sekitar kawasan rumah di situ. Malah, kelibat menyeramkan itu dapat dirakam secara kebetulan oleh salah seorang ahli keluarga terbabit.

Ketua keluarga, Mazlan Ali, 55, mendakwa, lembaga itu berpakaian batik lusuh dengan rambut mencecah paras pinggang, sering merayau sekitar rumah anaknya dari waktu malam hingga ke subuh, sebelum menghilangkan diri.

Hantu Kak Limah minta tolong

Menurutnya, kesemua lima keluarga yang tinggal di kawasan itu adalah anaknya dan tinggal secara berasingan di rumah masing-masing kerana sudah berumah tangga.

“Ada antara mereka juga pernah melihat kelibat seorang wanita berambut panjang berdiri berdekatan paip air dan sekitar rumah sebelum menghilangkan diri.

“Boleh dikatakan setiap hari pasti ada anak saya yang melihat kelibat wanita itu. Bukan itu saja, malah semalam, (kelmarin) saya sendiri terdengar lembaga itu menjerit meminta tolong,” katanya.

Dua bulan sebelum ini, katanya, kejadian menyeramkan itu tidak pernah dialami ahli keluarganya. Kemunculan lembaga wanita berambut panjang itu dikatakan bermula selepas dia membawa balik beberapa keping papan serta tiang rumah ke rumahnya.

Menurutnya, kepingan papan dan tiang rumah itu diperoleh dari rumah pusaka ayahnya di Jerangau, Dungun, untuk dijadikan dinding rumah anaknya, Mohd Syawal, 22.

Diganggu selepas bawa balik papan

“Saya membawa pulang beberapa papan dan tiang itu ke rumah ini pada November lalu dan sejak itu gangguan lembaga misteri itu, bermula dan kami kerap diganggu dan kini kami sudah tidak tahan lagi dengan gangguan ini dan perlukan bantuan,” katanya.

Menguatkan lagi dakwaan itu, Mohd Syawal turut me-nunjukkan imej lembaga misteri wanita tua seperti bertongkat yang dirakam secara tidak sengaja oleh ahli keluarganya beberapa hari lalu.

Bagaimanapun, kata Mohd Syawal, dia sendiri belum pernah melihat kelibat wanita misteri itu tetapi sering diganggu bunyi yang pelik dan menakutkan sehingga menyebabkan dua anaknya tidak dapat tidur serta asyik menangis.

“Bunyi seperti orang mencakar dinding kerap kedengaran di luar rumahnya pada sebelah malam, apabila saya turun tiada sesiapa di bawah. Kami buntu memikirkan cara untuk mengatasi gangguan ini,” katanya.
Imam nasihat buat solat HajatLink

Sementara itu, Sinar Harian turut menemui beberapa penduduk berdekatan kawasan itu namun rata-rata memberitahu kelibat wanita misteri itu tidak pernah menggangu mereka.

Manakala, imam Mohamad Razak, 57, menasihatkan agar keluarga itu mengamalkan bacaan ayat suci al-Quran dan bersolat lebih tekun bagi mengelak diganggu selain mengadakan solat Hajat bersama penduduk setempat.

Berikutan itu, kesemua keluarga terbabit berharap ada pihak yang dapat membantu mereka menangkap atau mengusir lembaga menyerupai wanita itu kerana mereka tidak tahu cara menangani gangguan tersebut. ~SH

Thursday, December 22, 2011

Wassup Dog

Photobucket

Farming

Photobucket

Monday, December 19, 2011

The Stone Soup

Photobucket

I always wonder, does slimming product really work. Take the pill and U'll lose 5 kilos in two weeks, says the bottle, but look closely, there's an asterix symbol at the end of the bottle with it comes a warning written with little font that says, must be taken with diet and exercises.

I remember back in my kindergarten days, a story about the stone soup.

A retired soldier on the way home from the front pass a village where he seeks some food. Every door turn him down until he had enough and when comes to the last door, after the lady of the house turn him down, he offer the lady to share his magic stone soup, well the lady was excited.

The lady filled up the pot and put on the fire to boil the stone. As the water simmers, the soldier taste it, and said, a little salt would be nice. "Owh certainly" replied the lady vibrantly (as she is hoping for a miracle to happen). A while later the soldier taste it again and said, "em some carrots will really make it better," "oh yes, yes" replied the exciting lady.

And to make the story short, the soldier keep on tasting and asking for the entire ingredient to make a soup, potatoes, chicken, celery, onion etc. At last both of them sit down and have a wonderful dinner of a rock soup with the Lady keep on praising of how wonderful it taste as if it is like an ordinary soup.... of course lah it is.

Morale of the story, the pill is either really work or work as a motivator to move your lazy ass to work out.

Wednesday, December 14, 2011

WORDLESS THURSDAY

Photobucket

Recycled oil sold as new


Recycled oil sold as new

PETALING JAYA: The cooking oil that you buy at a grocery store or a supermarket near you in a 1kg packet may have been recycled.

Tests conducted on 19 brands of the “cheap” oil sold nationwide revealed that repeated exposure to high temperatures had made it unfit for human consumption, the Malaysian Association of Standards Users said.

Manufacturers are believed to have bought the oil used in restaurants through middlemen and processed it for re-sale.

The association sent the samples for “polar compound testing” to Universiti Kebangsaan Malaysia, which found all 19 brands falling short of international standards, its CEO Ratna Devi Nadarajan told The Star. ~Star


Saturday, December 10, 2011

NINJA KUCING

Bakal terbit...

Tuesday, December 6, 2011

NEW EARTH


"Remember when Yusuf said to his father, "O my father! I saw eleven stars and the sun and the moon , I saw them prostrating to me." [Yusuf, 12:4]

Currently there are nine planets known to men. Recent news said that NASA had found another earth-like planet. Planet with water. Liquid water. With water it is believe there is life.

I hope there is no oil there. If yes.

'Somebody' and its 'goon' will send troops there to 'liberate' the alien people from their suddenly 'tyrant' leader with an imaginary WMD, who actually happens to doesn't trade oil to that somebody.

And later that operation will be named operation fuk freedom--- u dead, your country's doom, your wives widowed, your children orphaned and we got oil. Huray!

Wednesday, November 23, 2011

CONGRATS



Waduh maluin amat dong..

Kredit gambar kepada perekanya.

Friday, November 4, 2011

A cheating husband’s shocking secret exposed




A cheating husband’s shocking secret exposed
Other News & Views
Compiled by P. Aruna

FOR the past few months, a 29-year-old woman suspected that her husband was having an affair.

Liza, a mother of two, noticed changes in her husband's behaviour.

“He became very hot tempered and tried to pick a fight with me over small matters.

“I also found condoms in his car,” she said, as reported by Harian
Metro.Link

One night Liza decided to spy on him, telling him that she had to work late.

And she found out about his secret life when she found him with a naked man in their bedroom. ~star

It is heartbreaking to find one's husband with another woman BUT it must be screamingly shocking to find him with another man.. adding insult to injury with a naked man.

Monday, October 31, 2011

NOT-VERY-CLEVER

Snatch thieves caught trying to withdraw cash

TWO not-very-clever snatch thieves grabbed a handbag of a bank officer and later used her MyKad and savings book to withdraw money from the bank where she was working.


Both were caught in the act by the police, Sin Chew Daily reported.

The incident happened at Sungai Buloh KTM station in the morning when the thieves snatched the handbag of the officer who was on her way to work.

The victim managed to get to her office after a Good Samaritan paid the fare and informed her colleagues of her ordeal, it reported.

About two hours later, a colleague was shocked when a woman tried to use the victim's MyKad and savings book to withdraw money.

The colleague told the woman she needed time to process the withdrawal and informed the bank manager.

The other suspect, who was waiting for the woman outside the bank, then came in to check on her.

The bank manager informed the police who detained both suspects. ~THE STAR

Thursday, October 20, 2011

BILA MANUSIA MENJADI BUKAN MANUSIA

Kita biasa mendengar "Dalam binatang tidak ada manusia tetapi dalam manusia ada binatang"(tolong betulkan kalau salah). Tetapi hari ini aku rasa ayat diatas tak relevant lagi kot. Malam tadi aku terbaca dan menonton video berita dari Reuters mengenai satu langgar lari di China.

Mangsanya seorang budak berusia 2 tahun. Mangsa bukan setakat dilanggar tapi yang paling teruk orang sekeliling boleh buat "DON'T KNOW". Aku rasa binatang pun malu nak buat macam tu. Dalam video tu, yang first boleh dianggap langgar lari tapi yang second tu aku tak pasti macam mana. Dengan selambanya kenderaan no.2 langgar mangsa yang terbaring diatas jalan. Takkan dia ingat anjing mati kat tengah jalan kot.

Bila pemandu yang melanggar tu di tahan dia boleh jawab yang dia nampak budak 2 tahun itu dan dia suka budak tu mati dari hidup sebab kalau budak tu hidup dia terpaksa menggung budak tu sampai dewasa (sampai sembuh kot), berbanding kalau mati hanya bagi one off payment sahaja(kira duit urus jenazah). orang yang melanggar siap boleh offer duit kat ibu bapa mangsa kalau mereka diamkan sahaja. Bagi aku orang macam ni patut dileraikan badan dia satu persatu, memang tak patut hidup.




Harap-harap jangan lah orang malaysia jadi macam ni, memang tunggu Allah turunkan bala jawabnya.

Tuesday, October 18, 2011

ASS TRO



I heard Astro owner is having trouble with the law in India.

Since those wimps we elected don't have the ball to take actions on behalf of the people against the arrogant Astro, the little people goes to a much higher more absolute authority. And prayer of the little people had been answered,

I hope he is convicted.

Muahahaha....

Tuesday, October 11, 2011

LIFE GOES ON



What triggers my anxiety disorder was the pain and bloated i felt beneath the rib cage on the left side of the body which is just under the heart and a little biting on the back, , followed by breathing problem and heart thumping. It often occur whenever it want to occur and sometimes at 3 to 4 AM in the middle of the night, this one is scarry. Since I live alone, I freak out and drive to the emergency room only later to find out it was nothing.

Later I found out without the breathing problem and heart thumping, it was GASTRIC. I got 2G's earlier this year, gastric and gout, i get rid of gout with HPA ardisia herbal pills, the gastric is still here, now the symptom widens to constant burping, choking sensation around the neck, dizziness and light headedness. It is all resulted from the combination of eating disorderly, acid citric in lime (limau nipis) and bird's eyes chili (cili padi). Usually I missed breakfast and skip lunch, I eat after got back from work, I ate a big meal to cover dinner, breakfast and luncheon all in one, and I love heat and sour, I usually add chilies and lime to make the food more appetizing. later, all this comeback to hunt me, padan muka.

But it's not all bad. My life change after the first attack, i quit everything unhealthy, later resulted in me ballooning up to 89 kg,even thou i don't look like 89 since I'm giraffely tall. I went for a complete blood test in the middle of the year. The result wasn't that good nor bad, after seeking a medical advice, I need to loose some weight. So I change my life style, starting with food consumption, I remembered an article in this blog written by Hizzame, semua penyakit datang dari perut. So I decided to cook my own food, I replace vegetable oil, deep frying and santan based cooking with olive oil, steaming or frying with non stick pan (so that no oil needed) and water based cooking (soup, tom yam, boiling) and took sweet beverage once a day only.

To live longer is not our call but we CAN live healthier :)

Monday, October 10, 2011

BOGEL DEPAN HANTU



Kening Zach (Zahari) berkerut, kusyuk mendengar penerangan Tok Pali ketua Kg Sg Lalang.

Kg Sg Lalang diserang Langsuir. Penduduk Kg tidak lagi berani keluar malam kerana ada saja cara Langsuir itu menyakat mereka.

Suatu hari penduduk kg bermusyawarah lalu mencapai satu jalan yang mereka ramai-ramai sangka akan meneyelesaikan masalah mereka itu.

"Opah aku cakap kalau jumpa hantu bogel je depan dia". Entah apa yang mereka fikirkan mungkin sebab sudah tidak tahan kena sakat maka semua yang ada di situ bersetuju.

Pada malam berikutnya seeorang anak gadis telah dipilih dan dihantar untuk berbogel di kawasan hantu itu seringkali berkeliaran, di padang sekolah.

Besok malamnya semua orang berdebar-debar menunggu kaedah mereka itu berkesan atau tidak. Budak-budak kilang menunggu, security guard menunggu, nelayan menunggu dan semua orang yang berkaitan dengan keluar malam menunggu.

Seminggu berlalu, Langsuir itu tidak muncul. Mereka bersorak, berjaya fikir mereka.

Ku sangkakan panas hingga ke petang rupanya hujan di tengah hari. langsuir muncul kembali. Penduduk kampung bermusyawarah semula, kebanyakan pemuda dan lelaki di kampung tersebut mahu kaedah yang sebelum ini diguna semula, mereka berkeras, lalu semua penduduk pun bersetuju.

Kaedah gadis berbogel di padang sekolah diguna semula macam mereka buat sebelum ini. Tapi kali ini keputusannya sebaliknya, hari kedua bukan saja Langsuir pertama tidak hilang, bertambah pula seekor lagi langsuir, begitu juga dengan hari berikutnya, makin bertambah pula langsuir di sekitar padang sekolah itu.

"Itulah sebabnya kami paggil encik Zahari ini", Ujar Tok Pali. Zach diam seperti memikirkan sesuatu, lalu dia mengangguk-ngangguk. "Baiklah saya rasa saya sudah faham, gadis yang Tok dok hantar itu sudah tidak berkesan lagi, Langsuir-langsuir itu sudah lali", "O jadi kena tukar orang?", "Ya, esok Tok Pali cari seorang pondan tua dan hantar dia berbogel kat padang itu".

Maka keesokan malamnya,orang-orang kampung pun buatlah seperti yang disarankan Zach. Seeorang pondan tua dihantar berbogel di tengah padang sekolah. Maka sungguh tidak disangka cara itu berkesan, hingga kini tiada lagi muncul langsuir-langsuir tersebut.

Bila ditanya Zach kenapa jadi begitu, beliau menjawab, "Bagi yang faham-fahamlah", sambil tersenyum.

Tuesday, October 4, 2011

HOW TO GET BACK TOGETHER

RESIDENTS in Krishnanagar in the Nadia district of the Indian state of West Bengal saw a woman walking without any clothes on at midnight and called the police.

The 25-year-old woman, identified only as Renuga, said a spiritual healer told her to walk naked from the Nagathamman Temple there to the Periya Palayathamman Temple, 5km away.


Renuga, from Chevyar village in Tiruvannamalai district, about 300km from Chennai, was said to have gone to her sister's home in Pozhichalur last week.

She went to see a local healer for help to reunite with her lover.

~the star

.. OR ATTRACK ANOTHER.

Sunday, September 18, 2011

DON'T LOOK A GIFT HORSE IN THE MOUTH



Foreign ship detained for flying Jalur Gemilang upside down
By DESIREE TRESA GASPER

JOHOR BARU: A foreign vessel has been detained for flying the Malaysian flag upside down off the coast of Tanjung Piai here.

It is learnt that the ship had been flying the Jalur Gemilang upside down since Malaysia Day on Sept 16 and was spotted by authorities a day later.


The Malaysian Maritime Enforcement Agency (APMM) (southern region) commander First Admiral Zulkifli Abu Bakar said that the agency was currently questioning the captain of the vessel to find out why the flag was being flown upside down.

“The Indonesian captain and a couple of his crewmen have been brought in for questioning APMM headquarters here.


“The other 12 crewmen aged between 23 to 54 years from Indonesia, India and China have also been detained to assist in investigations,” he said in a press statement. [star]



~And we continue feeding their kind while they continue hurting us. One incident after another, from the ganyang Malaysia selmatkan Siti Nurhaliza'' to the 'buluh runcing' fiasco.

How many of them here? Now recorded at 100 thousand eking a living here legally and illegally. House maid, labor, factory worker, robbers and thieves. Yet we condone them just because of 'from the same root' spirit but do they feel the same toward us?

No matter how dying this country in aiding them, open doors to their workers, being the first lending hand in time of trouble, remember tsunami, Malaysian aid among the first dispatched there. But all went down the drain, unnoticed by them.

Why can't we adopt the same attitude, after all we got alternative,they are the Filipinos, the Bangladeshi, the Pakistani and the whole world adores Malaysia, even in Sabah where purportedly claimed the poorest state in Malaysia but hundred thousand of immigrant actually living there making ends meet, if that state so poor could this be possible?

Let's adopt the same attitude as them toward us.

Thursday, September 15, 2011

KENAPA TIDAK DAPAT MASUK KE BLOG HINA ISLAM

Ramai yang complain tidak dapat masuk ke blog menghina Islam yang saya maksudkan. Blog tersebut masih ada. Cuma kamu semua terpaksa mengubah setting DNS. Video dibawah boleh membantu untuk mengubah DNS setting tersebut.


Ini gambar print screen dari blog tersebut.



Ini baru sedikit, ada satu post dalam blog ini, ada ayat Qursi versi Disco.
*inform saya kalau masih kurang faham bagaimana untuk mengubah DNS setting.

Monday, September 12, 2011

BLOG HINA ISLAM

Aku jumpa blog yang tersangat "BEST" hari ni. Best sebab aku rasa berbaloi kalau penulis blog ni di kerat 100 bahagian.

Aku sokong SKMM block blog ni dan aku lagi sokong kalau kerajaan hantar SB atau GGK untuk hapuskan penulis jahanam ini.

Ini link dia https://makcikhajjahsittalwuzara.wordpress.com/page/8/

Sunday, September 11, 2011

TEORI DARWIN; AKU BUKAN NATANG BERUK



Semasa mandi pagi hari ini, aku perasan rambut aku dah panjang. "Eh dah sebulan ke, cepatnya" kata aku dalam hati. Jadi petang tadi terpaksa aku pergi ke kedai guntung rambut. 

Bila sampai, aku dapati ada 4 orang umur dalam 50an berada dalam kedai tersebut. Aku tidak menunggu lama kerana 4 orang tadi datang bukan untuk gunting rambut, tapi hanya datang berbual-bual sahaja. Ketika sedang dipotong rambut, 4 orang tadi sedang rancak berbual. Dalam 4 orang itu, seorang sahaja yang banyak bercakap, yang lain hanya mendengar. 

Aku cuba untuk memahami topik perbualan mereka. "Kau tahu tak kita ni asal dari beruk....." kata yang banyak bercakap tersebut. Mereka sedang bercakap mengenai teori evolusi darwin rupanya. "Kau tahu kat amerika diorang test ubat kat beruk sebab beruk dengan kita sama....." katanya lagi. "Orang ni mesti baru tengok National Geographic kat tv" kataku dalam hati sambil tergelak kecil. Siap gunting rambut, aku pergi ke belakang, tempat 4 orang itu berbual. "Saya sokong cerita pakcik" kata aku kepada pakcik yang banyak cakap tadi. "Kau tengok, budak ni pun sokong apa aku cakap" kata pakcik yang banyak cakap kepada 3 kawannya. "Tapi pakcik, kalau macam tu saya boleh panggil pakcik ni Natang Beruk la" cakap aku lagi. "Aku manusia, bukan natang beruk" balas pakcik itu dengan nada terkejut. "Tadi pakcik cakap yang pakcik asal dari beruk, jadi boleh lah saya panggil natang beruk" balas aku lagi. pakcik tu sudah mula blur, yang lain pun ikut sama blur. Aku menambah " Pakcik, kita asal dari Nabi Adam, jangan percaya kita asal dari beruk". "Hah dengar tu, kita manusia, bukan natang beruk hahaha" sampuk tukang gunting sambil gelak besar. 

Aku terus keluar daripada kedai tersebut dengan diiringi gelak ketawa dari tukang gunting dan 3 orang kawan pakcik yang banyak cakap tadi. Bila dingatkan balik, jahatnya aku hahahaha.

Thursday, September 1, 2011

CERITA 1 RIYAL




Hari ini sudah masuk Hari ke 3 umat Islam menyambut Hari Raya. Hanya ada satu aktiviti pada hari ini, iaitu reunion dengan kawan-kawan sekolah rendah. Disebabkan reunion ini dibuat last minit, tidak ramai yang dapat datang, dalam 10 orang sahaja yang datang. Majority yang datang aku last jumpa masa darjah enam dahulu ( lost contact lepas masuk sekolah menengah). Ingatkan aku seorang sahaja yang single, rupanya ada lagi yang single, kira ada geng la hahaha.

Tetapi aku "Astonish" pada hari ini kerana semasa hendak pulang, ada seorang kawan tiba-tiba cakap yang dia hendak bayar duit yang dia pinjam dari aku dahulu. Aku sudah lupa sebab aku last jumpa dia masa darjah enam. Aku cakap yang aku sudah lupa dan kira halal semuanya tetapi dia masih mahu membayar. Dia datang dekat dan memasukkan duit ke dalam poket baju Melayu yang aku pakai dan terus pergi. Aku seluk poket dan dapati ada "Seriyal" dalam poket.

Apa yang membuatkan aku "Astonish" ialah dia masih ingat pasal duit itu walaupun sudah lama. Aku darjah enam tahun 1993, sekarang 2011, sudah 18 tahun. Lama gila, dan dia masih ingat walaupun nilai yang di pinjam hanya seringgit. Mungkin sesetengah akan anggap, apa sangat dengan nilai seringgit itu, tetapi ia membuatkan aku teringat, antara perkara yang wajib dibuat walaupun sudah mati ialah membayar semua hutang yang ada. Aku sekarang cuba untuk mengingati adakah aku ada hutang selain daripada hutang kereta dan PTPTipu, oopss silap, PTPTN.

Monday, August 29, 2011

SALAM AIDILFITRI KEPADA SEMUA

Sekejap sahaja sudah masuk Hari Raya. Jadi disini diucapkan kepada semua, Selamat Hari Raya Aidilfitri. Raya tahun ini tidak ada baju Melayu yang baru, sebab dah banyak sangat dalam almari. Baju Melayu yang sekarang pun ada yang masih baru sebab pakai sekali dua sahaja.

Semalam sibuk membasuh semua Baju-baju melayu sambil memilih yang mana hendak dipakai untuk Raya tahun ini. Alamak, seluar sudah tidak muat da. Nampak gayanya, tahun ini ke Masjid berbaju Melayu dan berkain sarung sahaja hahaha. Teringat seorang kawan berkata, orang Cina bila pakaian sudah ketat, mereka kecilkan badan, kita pula membesarkan pakain. Jadi tidak hairan, kita sentiasa 'besar" hehehe. Penyelesaiannya, perlu banyak bersenam selepas ini.




Friday, August 26, 2011

TEMAN LELAKI MALAS

Enggan sara kekasih malas [HMetro]


SAYA merancang bertunang dengan H tidak lama lagi. Semuanya berjalan lancar hinggalah H berhenti kerja hujung bulan lalu. Sebelum itu saya menanggung semua perbelanjaan H.

Kerana mahu dia berubah, saya rela menanggung kesusahan. Saya berpangkat lebih tinggi sementara dia susah mendapat pekerjaan kerana tiada kelulusan.


Namun saya tetap menyimpan harapan dia bekerja bersungguh-sungguh untuk memperbaiki status kehidupan sekarang. Oleh kerana kewangan H tidak stabil, saya membuat pinjaman menguruskan majlis pertunangan ini.

Pada masa sama, saya terpaksa mencari pendapatan tambahan untuk melangsaikan pinjaman terbabit. Berikutan kerap menjadi tempat bergantung, saya tidak puas hati dengan H.


Saya bertambah tertekan kerana sebaik pinjaman diluluskan, H terus berhenti kerja. Ini menyebabkan saya tersinggung dengan sikap lepas tangan H.


Saya bukan ingin mengungkit, tetapi betul-betul kecewa dengan sikap H. Saya turut meminjamkan motosikal ayah untuk memudahkan H pergi kerja, tetapi dia masih dengan sikap sambil lewa.


Disebabkan terlalu tertekan, saya mengadu kepada keluarga dan mereka marah dengan tindakan saya. Keluarga membantah saya meneruskan hubungan dengan H, sedangkan sudah tiga tahun kami menjalin hubungan cinta. Wajarkah saya meneruskan hubungan dengannya?


INTAN
Selangor

Wednesday, August 17, 2011

Ju On IV





Once, twice or trice or more, in our life we would meet a cork suxking jerk.



When I entered main camp, back in the early 2000, I happened to share a room with a final year jerk who's been kicked out of his room's after getting caught stealling from his roommate. It was a room of four, the other two was ok except this thief. Actually that partition wasn't even his. It was for another junior who never showed up.



At first this jerkly moronic thief was ok, and i stupidly belief his story of him being framed, sadly. He mind his business and i mind mine so as the other 2 seniors which now make 3 with me the only junior. i don't even recalled what he looks like or what his name is, because i don't care, i just want to live in peace, but i do know and remebered the other two.



Just when I think it wont get any worse,,,, It does! unfortunately.



One day i made a mistake, the other two seniors were ok, ah small matter for junior who just entered campus life, life of sharing, sharing with others that is older than U, but this thief made a big fuss about it and started condemning me infront of the others, well i could hear other senior trying to defend me but he continue pressing on making a big fuss. I was stuned to see how a ginormous jerk with small dix he is. From that day, that room was never like before, tense filled the air.



The last straw was when I lost my wallet, the whole wallet containing some money, IC, matric card and bank card. It happened so fast, I left it under the pillow while showering before going to class. So I report to the college office, but with no proof nor David Caruso around the thief got away. After that awful tragedy, I was never in my room that much, i just come back to sleep, shower and change clothes, during weekend i didn't come back at all. Not just he took my wallet he switched my light bulb (my partition's) with his problematic one, instead of going to the college office and report, he just want to make my life miserable, I noticed his light bulb having problem way before, so I'm positive that my suddenly blink light bulb wasn't mine.



Luckily, It was just a sem, not a year or three years. The reason I'm reminiscing this because I just got back from a chat with a friend who was also once experienced meeting a jerkly moron in his life, and that is why both of us eventhou single but happily live alone, we dont rent with others ( 1 house many people lives). To that moron, what goes around ALWAYS comes around, and u just wait, It may be not coming from me but it will come.... and u just wait..



wait..



wait..



wait..



and the echoes continue..

Friday, August 12, 2011

ISLAM YANG FRAGILE ATAU MELAYU YANG FRAGILE?

Warning! Post ini ada unsur 18PL, read at your own risk.

Sekarang sedang kecoh pasal isu JAIS, murtad, Bible dalam bahasa Melayu, kalimah ALLAH oleh Christian dan sebagainya. Jadi aku terlintas di fikiran untuk menaip satu post yang ada kena mengena dengan isu ini. Post ini bukan untuk menyokong mana-mana pihak tetapi dari sudut perspektif dan pengalaman yang aku alami sendiri.

Bila bercerita mengenai murtad, aku sendiri ada pengalaman, iaitu ada orang cuba untuk men"twist" akidah aku. Benda ni dah lama, masa mula-mula masuk universiti dulu. Masa tu aku kenal dengan 2 orang bukan Islam, seorang Raj, baik orangnya, aku selau berbual dengan dia. Seorang lagi nama All (bukan nama sebenar). All ni yang cuba twist aku.

Perkara ni berlaku dalam kelas. All tulis perkatan "DOG" kat buku nota dan suruh aku baca. Aku baca apa yang dia tulis. Selepas tu dia cakap suruh aku terbalikan perkataan tu, aku cakap "GOD" tiba-tiba dia cakap "apa awak ni, cakap GOD tu DOG, tak baik tau". Aku time tu tengah blur, lepas tu dia mula bercerita pasal Christianity, banyak jugak, aku cuma dengar masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri. Masa tu aku terfikir pasal cerita orang cuba murtadkan orang Islam, tak sangka pula aku sendiri yang kena.

Semenjak dari itu aku cuba untuk tak nak dia duduk sebelah aku tapi tak berjaya. Aku ceritakan pada seorang kawan baik dan tak disangka-sangka, orang putih kata "Jackpot" sebab kawan baik aku ni memang keja dia suka berdebat pasal hal-hal macam ni.

Menerusi kawan baik ini aku mengenali The Legendary Ahmad Deedat, Saba' Islamic Media dan juga tidak lupa Bible. Aku pernah membaca Bible tapi dalam BI sebab tu je yang ada. Kalau aku cakap kat public yang aku baca Bible, confirm aku kena tahan atas alasan ada niat untuk murtad. Tetapi sebab sebenar aku membaca  Bible bukan untuk masuk Christian tetapi untuk Counter balik jika All cuba untuk men"twist" aku lagi.

Banyak VCD dan buku Ahmad Deedat yang aku tonton dan baca. Tetapi ada satu yang aku paling suka. Ada satu debat antara Ahmad Deedat dengan seorang paderi Christian, Ahmad Deedat mencabar paderi tu untuk minum racun kerana ada satu verse dalam Bible yang menerangkan Christian sejati tidak akan apa-apa jika minum racun. Sampai habis debat, paderi tu tak minum racun yang Ahmad Deedat bagi. Aku mula merancang, jika All cuba twist aku lagi, aku ku cabar dia minum racun untuk dia buktikan yang Bible itu benar, luckily it does not happen hahaha.

 Mengenai kalimah ALLAH, aku kurang setuju bila ada pihak yang cakap itu hanya untuk orang Islam sahaja. Adakah dengan orang Christian menggunakan perkataan ALLAH, ramai orang Islam akan menjadi murtad. Terdapat 4 kitab yang diturunkan dari langit iaitu Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran. Jadi tidak hairan jika dalam 4 kitab tersebut ada perkataan ALLAH. Contoh, "Hallelujah" dalam agama Christian. Perkataan tersebut datangnya dari perkataan latin "Alleluia", dan perkataan itu datang dari perkataan Hebrew. Jika di sebut berulang kali kita akan mendengar "Allah Hu Ya", hampir seperti "Ya Allah" atau versi panjang "Ya Allah Hu Ya Allah" yang biasa kita sebut.

Apabila Munshi Abdullah menterjemah Bible ke dalam bahasa Melayu, ramai yang mengatakan dia pengkhianat Islam dan bangsa. Bagi aku, ada sebab yang kita semua tidak faham sampai ke hari ini mengapa dia berbuat demikian. Aku tidak kisah jika Bible di terjemah dalam bahasa Melayu, tetapi mesti di terjemah keseluruhan atau 100% dan tanpa mengedit atau memotong mana-mana bahagian dalam Bible itu.

Sepanjang pengalaman aku membaca Bible, membaca dan menonton Video debat Ahmad Deedat, banyak Contradiction dalam Bible yang aku jumpa. Contoh mudah, Christian sejati minum racun tidak akan mati ( sila check kat internet & Bible). Dalam Islam haram bunuh diri, Christian sejati minum racun tak mati, hebat tu. Sama juga bila Christian menganggap Jesus itu anak Tuhan, walhal kita tahu Tuhan itu SATU, tidak beranak dan tidak diberanakkan.

Kalau kita banding Al-Quran dengan Bible, memang jauh bezanya. Al-Quran ada satu versi je. Bible ada bermacam-macam versi, ada old testament la, new testament la dan semua tu tak sama dengan versi-versi yang ada. Aku malas nak taip semua pasal contradiction dalam Bible ni, jadi rajin-rajin la search kat internet hehe.

Berbalik kepada persoalan Islam yang Fragile atau Melayu yang fragile? Bagi aku Islam tidak pernah lemah, tidak pernah fragile dan apa-apa yang negatif. Yang bermasalahnya ialah kita atau Melayu. Memang fragile dan lemah, kalau tidak kenapa kita takut bila agama lain guna kalimah ALLAH, takut bila ada Bible dalam bahasa Melayu, ramai murtad dan sebagainya. Masalah ini yang membezakan Islam sebenar "Takbir" dengan nama je Islam "Take beer". Sampai bila kita hendak jadi lemah kalau kita sendiri taknak berubah. Bagi aku debat Ahmad Deedat dan sebagainya patut disiarkan di TV dan di sekolah-sekolah, biar terbuka sikit minda orang-orang Islam yang majoriti orang Melayu. Apabila bukan Islam cuba serang akidah orang Islam, kita kena lawan balik, bukan dengan kekerasan atau undang-undang, tetapi kita berdebat dengan mereka, buktikan yang mereka itu salah. ALLAH sentiasa bersama orang yang benar dan adil.

Contoh Mukjizat dari Al-Quran ( Dari http://www.islamicmedicine.org)


“Whomsoever Allah desires to guide, He expands his chest to Islam; whomsoever He desires to lead astray, He makes his chest narrow, tight, as if he were climbing up to the sky.” (6:125)


“I do swear by the Day of Resurrection.  I do swear by the reproachful soul.  Does man reckon We shall not gather his bones? Yes indeed; We are able to shape again the tips of his fingers.” (75: 1-4)

"Your Lord revealed to the bees: "Build dwellings in the mountains and the trees, and also in the structures which men erect. Then eat from every kind of fruit and travel the paths of your Lord, which have been made easy for you to follow." From inside them comes a drink of varying colours, containing healing for mankind. There is certainly a Sign in that for people who reflect"  (16: 68)

Thursday, August 11, 2011

LELAKI NAK AWEK SEKSI NAK BINI ALIM WTF

Oleh: Cik Maryam

kau gila aku nak kahwin dengan dia?! Perempuan macam dia aku buat main dulu kasi warm up dulu. Then bila nak cari bini aku cari yang alim2 gitu baru masyuk! Gelak2 sambil menjongket2 kening. [Sambung baca sini]



Amek kao kena kasut kah kah kah...

Tuesday, July 26, 2011

SUDAHKAH ANDA POTONG ASTRO


After receiving Astro bill this month, I noticed that astro did go ahead with the increment despite objections from a lot of people. Corporate is above the law.

I contacted them intending to terminate the service but they told me that i can't do that since I'm an under one year user thus still enslaved chained to an agreement I sign up earlier, an agreement in favour of astro that did mention the user cannot unsubscribe under one year.

To be fair Astro too have to be bind by agreement that it cannot impose new rate to all under one year subscriber since that particular user do not have the freedom of unsubscribing.

Their service is not really that good, the latest sponge bob was shown on tv3 first before astro and most of its show such as world richest people and pimp my ride was 5 years older, plus the number of its commercial break nearly catching up with TV3's.

But who cares Astro will not hear anybody. Astro is too big, too arogant and have small dick.

Friday, July 8, 2011

ANIMAL INTRIGUE

Chinese married couple clueless about sex
Other News & Views by LEE YEN MUN, NG SI HOOI and A.RAMAN

A HIGHLY educated couple, in their 30s from Hubei, China, thought that the wife would get pregnant by sleeping on the same bed, Sin Chew Daily reported.

Prior to their marriage, the couple did not dare hold hands and kiss as they thought the woman would get pregnant by doing so, reported a China newspaper Chu Tian Jin Bao.

However, the couple decided to seek medical advice after the wife, who holds a masters degree, could not conceive.

They have been married for three years.

The doctor was shocked to learn about their “sex life”.

The husband, who has a doctoral degree, said they were too focused on their studies. ~STAR

GF: Ridiculous... that is why this thing is call basic instinct or animal instinct it is learnt naturally like food consumption and need for shelter etc.

Thursday, July 7, 2011

CERITA CERITI

Penyakit malas blogging aku dah datang balik da hahaha. Tapi takpe aku cuba juga hehehe. Dalam post ini aku ada dua cerita yang ingin dikongsi dengan semua.

Cerita yang pertama.
 Baru-baru ni aku pergi ke bank dengan mak. Disebabkan susah nak dapat parking, hanya mak yang masuk ke bank dan aku hanya menunggu di dalam kereta.

Pada masa itu jam menunjukkan pukul 1 tengah hari. Di sebelah kanan aku ada deretan kedai dan yang paling hampir dengan aku ialah sebuah klinik dan dua buah kedai menjual peralatan seperti enjin air, mesin potong rumput dan sebagainya.

Aku terpandang satu tulisan di pintu klinik tersebut, "REHAT 1.00 TGH/HARI - 2.30 PTG". tidak lama selepas itu, salah seorang pemilik kedai yang menjual barang-barang peralatan di sebelah klinik keluar dan menutup kedainya.

Bila sudah menutup kedainya, digantung sekeping papan kecil yang bertulis "REHAT 1.00 PTG HINGGA 2.30 PTG". Kedai yang menjual peralatan satu lagi aku lihat takde tanda-tanda yang pemiliknya akan menutup kedai untuk rehat atau makan tengah hari.

Datang dua orang lelaki dan masuk ke dalam kedai tersebut. Tak lama kemudian dua lelaki tersebut keluar dan mengangkat sebuah sebuah penapis air yang diletakkan di luar kedai sambil di iringi pemilik kedai tersebut. Dari situlah aku terfikir persamaan diantara pemilik klinik dan pemilik kedai barang peralatan yang pertama tadi, iaitu kedua-duanya pemilik Melayu. Manakala pemilik kedai barang peralatan yang ke dua pemilik Cina. Jadi aku taknak cerita panjang dan fikir-fikirlah sendiri. Cerita lebih nanti nama aku masuk "Hitlist" pulak hehehe.

Cerita ke 2. 

Baru-baru ini aku terpandang satu post dalam facebook yang buat aku terbakar. Post itu "Yes.. hari ni paling awal aku balik keja, korang semua jangan dengki aaa...". Aku terbakar sebab dah la ponteng kerja lepas tu siap boleh bangga lagi. Kalau taknak keja berhenti je, ramai orang JOBLESS yang nak keja tapi tak dapat keja.

Dah la keja dengan kerajaan, memburukkan lagi nama agensi kerajaan dan orang lain yang keja dengan kerajaan. Teringat kata-kata Manager HR kepada rekrut baru dahulu, "Kau dapat keja ni buat betul-betul, kalau kau taknak baik berhenti je, ramai lagi orang yang nak keja kat luar sana..".

Saturday, June 25, 2011

Cerita Internet


Dekat sebulan aku tak post kat blog ni. Bukan apa, malas je hahaha. Secara rasminya aku telah sebulan bertukar ISP (internet servis provider) daripada wireless internet (Celcom) kepada wired internet (TM Streamyx) .Ada banyak cerita sebenarnya pasal aku bertukar ISP ni, dari first time isi borang, sampai ke pemasangan kat rumah.

Post ni aku hanya akan cerita pasal selepas pemasangan je. Selepas lebih 3 minggu menunggu (next post aku cerita pasal 3 minggu ni) dapat lah aku guna Streamyx kat rumah. Aku ambik pakej Block Buster yang 1Mbps.

Aku dapat 1 telefon cordless jenama Motorola dan boleh call unlimited ke semua fix line dan juga modem wifi jenama D-Link. Cerita pasal servis, kira TM better sikit je berbanding dengan Celcom Broadband. Kalau buat speed test boleh dapat sampai 1.6 Mbps.

Kira bagus walapun register untuk 1 Mbps tapi dapat lebih dari tu. Masa guna Celcom dulu bila buat speed test jarang dapat lebih 600 Kbps (lepas problem tak boleh pakai 3 minggu baru boleh dapat atas 1 Mbps).

Semenjak guna Streamyx dalam sebulan ni ada banyak kali jugak internet putus-putus dan slow gila. Kalau sekejap tu aku tak meradang sangat tapi minggu lepas hampir 4 hari takde connection langsung.

Bengang punya pasal aku call 100 (customer servis TM). Bila aku cakap connection slow dia boleh cakap balik slow sebab aku download movie. Aku cakap balik, aku mana download movie, lagi pun sekarang orang dah jarang download movie, tengok online je.

Dalam internet sekarang semua movie guna Streaming, tak payah nak download, cakap je nak tengok cerita apa, Jepun, korea. Tapi betullah orang cakap pasal customer service TM, memang perlu penambahbaikan yang maksimum.

Aku harap servis TM bertambah baik lepas ni, dah lah aku ni heavy internet user. Tak tengok TV boleh hidup lagi, tapi takde internet memang "Tidur tak kenyang dan makan tak lena" lah jawabnya hahaha..

Wednesday, June 15, 2011

Jennifer Love Hewitt and Me


Jennifer Love Hewitt is a year older than me. In 1989 while I was in standard three in the middle of my primary education, Jennifer played a role in Disney's kids incorporated she was 10. In 1992, I'm in standard 6, in my final year of primary education before leaving for secondary school, Jennifer appeared in a comedy film, Munchie, stars Andrew Steven and Loni Anderson. Ah how life excited in two different ways.

1993, I went to a boarding school in Pokok Sena, to begins my form 1 education and life as pre teen while across the globe, Jennifer played Margaret, a pre teen soon join the school choir, in sister act 2 stars Whoopi Goldberg. 1997, SPM year and last days in school, last days to wear uniform after 11 year plus. while i was struggling for my SPM examination, Jennifer at last got a leading role in I know what you did last summer and it's a box office hit.

Year 2000, I entered the main campus after two years in matriculation to further my bachelor degree, i'm 20, a student, immature, Jennifer meanwhile stars and produced a tv movie biography, the Audrey Hepburn Story, wow! she's already a producer at 21. In 2002 she stars alongside Jackie Chan in the tuxedo, and I in my third year at main camp.

2004 final year, last days in educations, books and assignment after plus minus 17 years in schools. I'm preparing for my convocation while Jennifer stars in Garfield the movie. Then I'm out looking for job. 2005 got a job, Jennifer stars in a hit TV series Ghost whisperer. 2007 got a real job, Jeniffer still playing the leading lady in the ghost whisperer until 2010 and continue acting while I continue counting.

Tuesday, May 24, 2011

MELAWAT SEDARA MARA YANG JAUH (baca tajuk ala-ala sin chan)

Perhatian!
Post kali ni ada unsur-unsur politik (sikit je). Read at your own risk.

Hujung minggu lepas, aku telah pergi bersama keluarga ke Terengganu untuk melawat sedara mara yang ahli kelurganya mengalami kematian. Sedara mara yang ni aku tak berapa kenal sangat sebab tinggal jauh dan aku memang jumpa sekali dua je sebelum ni.

Diceritakan arwah (lelaki) ni meninggal di hospital KT. Kata ahli keluarga dia lagi, arwah ni nampak sihat dua dan tiga hari sebelum tu. Masa tu macam-macam dia nak makan, tiba-tiba je pada waktu subuh sakit (sakit jantung) dia datang balik dan terus dia "pergi". Sudah ajal dia tapi dah banyak kali dah aku dengar pasal sakit dan mati tiba-tiba ni, terutamanya golongan lelaki umur 40-an keatas.

Disebabkan hari tu hari jumaat, jadi secara automatiknya kena la pergi masjid. Tak jauh pun, belakang rumah sedara tu je. Time khutbah jumaat, itulah kali pertama aku tengok Imam Melayu (sebelum ni Imam foreigner) baca khutbah langsung tak tengok teks, mata pandang lurus ke depan (lepas tu baru aku tahu, masjid tu rupanya madrasah tahfiz).

Tajuk khutbah pun menarik. Aku ringkaskan khutbah tu, bulan Mei banyak sambutan yang diadakan, antaranya hari pekerja, hari guru, hari ibu, hari wesak, tapi kita tertinggal satu hari yang paling besar, iaitu hari umat Islam di halau dan palestin di rampas oleh israel zionist.

Dalam khutbah itu lagi, kalau tak mampu pergi ke Masjid Aqsa, cukuplah sekadar mengirim minyak untuk pelita menerangi Masjid Aqsa, begitu pentingnya Masjid Aqsa kepada orang Islam semua. Kalau tak dengar dari khutbah aku takkan tahu pasal hal ni. harap-harap, sebar-sebarkan lah info ni.

Sebelum balik, aku borak dengan adik nenek aku (kiranya aku ni cucu sedara dia, rasanya). Masa ni la aku tanya pasal Masjid yang aku pergi tu. Dia cakap yang Masjid tu diurus oleh madrasah Tahfiz.

Ramai budak-budak yang belajar kat situ dari dalam dan luar Terengganu. Tambah dia lagi, Masjid tu hanya orang aliran 'Hijau' je yang pergi. Orang aliran lain akan pergi Masjid lain yang sealiran dengan mereka walaupun jauh.

Tambahnya lagi, bila ada kematian pandai pula cari orang aliran 'Hijau' ni untuk Solat Jenazah. Kalau dekat dan segan untuk ajak Tok Guru atau Ustaz Madrasah ni, mereka akan letak jenazah kat depan sebelum Solat Zohor atau Asar.

Kalau jauh, mereka ni akan sediakan kenderaan dan 'tangkap' pula budak-budak Tahfiz ni untuk Solat Jenazah. Bila Tok Guru dan Ustaz Madrasah ni tahu meradang la semua.

Marah bukan sebab sembahyangkan yang berlainan aliran tapi sebab budak-budak Tahfiz ni ambik upah RM10. Bila kena marah, budak-budak Tahfiz ni akan jawab "Dah orang bagi, kami semua ambik je, rezeki tak boleh ditolak".

Sunday, May 8, 2011

KOREAN DRAMA FAN

Korean drama fan ends up being raped by duo

A KOREAN drama fan was gang-raped after she followed a man she befriended on the Internet to his house to watch a Korean drama series.

Sin Chew Daily reported that the incident took place at about 10pm on Tuesday at a house in Bandar Manjalara, Kuala Lumpur.

She met the man for the first time on Tuesday and he persuaded her to follow him home to watch a new Korean drama series he had just bought.

She was left alone to watch the drama in a room. A few moments later, the man suddenly entered and raped her. When he was through, his housemate then raped her.

Police are looking for both men. ~star

Thursday, May 5, 2011

SERVIS KERETA


Semasa memandu hari ni, aku terpandang kat meter mileage kereta. Sudah 39,xxx KM rupanya. Tak lama lagi confirm kena servis jawabnya. Servis kereta termasuk antara perkara yang aku tak suka sebenarnya. Buka malas nak drive kereta ke workshop tapi sebab ada kemungkinan aku akan perang mulut kat situ.

Aku bukan kaki gaduh tapi sebab dah banyak kali workshop ambil kesempatan, jadi aku akan betul-betul berkira. Tiap kali nak servis aku mesti check betul-betul list yang dia bagi. Aku akan tanya setiap apa yang dalam list tu.

Tukar minyak hitam pun aku akan pastikan workshop tu guna minyak hitam dari botol dan bukan dari tong dram (ada workshop guna minyak hitam dari tong drum untuk dapat untung banyak). Minyak hitam yang lebih pun aku akan mintak balik, aku dah bayar jadi tu memang hak aku. Daripada workshop tu kumpul yang lebih tu banyak-banyak sampai boleh isi kat pelanggan lain, baik aku mintak balik.

Cerita pasal pengalaman, ada sekali aku nak buat first servis kereta aku. Aku tak puas hati sebab aku dapat kereta tu memang steering dia lari ke kiri. Aku pun pelik, kereta baru keluar kedai tapi steering dah tak betul. Masa nak buat servis, aku complain la pasal masalah tu. Workshop tu cakap boleh buat tapi aku kena bayar.

Aku tanya balik kenapa kena bayar, kereta tu tak sampai sebulan lagi, patutnya dalam warranty lagi. Lepas tu dok tuduh aku lenjan kereta tu sampai steering lari. Aku bawak kereta tu bawah 80KM/J je. Manual dah kata kereta baru kalau bawah 1000 KM mileage jangan bawak lebih dari 80KM/J, enjin cepat rosak kalau buat. Bila manger dia keluar dan backup kerani dia, aku terus blah, buang masa je duduk situ lama-lama.

Ada satu workshop yang aku paling suka. Workshp ni kat JB (dah lupa area mana). Lepas servis, esoknya dia call kereta ok ke tak, ada problem apa-apa ke tak. Bila nak sampai next servis dia siap SMS lagi cakap yang kereta kita dah nak kena servis. Businessman macam ni la yang bagus, utamakan pelanggan.

Bagi aku customer satisfaction paling penting. kalau customer puas hati dia akan selalu beli or guna servis tu dan siap rekomen pada kawan-kawan lagi. Tpi bila customer tak puas hati sama macam aku, kira tu the first and the last la aku pergi dan siap cakap pada kawan-kawan lagi "jangan pergi workshop tu, servis macam !@#$%&*".



Wednesday, May 4, 2011

THE LITTLE PEOPLE

illustration by Jo Qusary


When I was little (back in the mid 80's) I used to stand in front of the mirror and I always wonder if there is another world, another realm out there inside the mirror, the realm of reflection. I used to stare for a few minutes at the mirror not looking at myself but what is behind my reflection. Fortunately the mirror was position in front of the window so its capture the landscape outside the window. I stare and I stare, hardly looking for a sign of life in the mirror's realm, and never get lucky, not until one day.

One day, I looked so hard into the mirror as if i was looking through it when suddenly I saw little people on the branch of the asam renda tree. (I don't know if this plant still exist today) because there was no more around my house when i return a few years back after graduate and all. The asam renda tree was tall because it reach the second floor of our kampung house which is built on a tiang, back then, now we get rid of the stairs and all on the ground because when you are old, stair doesn't really complimentary.

Back to the little people. As I looked harder to make sure i wasn't imagining thing, then i quckly turn to the real world expecting the same thing but to my disappointment it wasn't there in the real world. I turn back to the mirror and look again to make sure but easily, the little man was there walking carefully through the leaves and thorn on along the branch toward the end of the branch. The end of the branch leads to the gajus tree which is higher that eventually will end up on the roof.

Before the little man gone out of sight I turn around to the real world hoping to get at least a glimpse of this little man to make sure I'm not dreaming, but sadly it wasn't there as reflected by the mirror. I turn back to the mirror and start yelling at that man hoping he would hear me, 'Hey, heyyy!', but he isn't, he is in total ignorance and continue making his way through the leaves and thorns until the very edge of the mirror and eventually out of sight. And that was the first and the last of it.

I made all this up to tell the kids tomorrow.

Saturday, April 30, 2011

ARTIFICIAL EGG



China will grow larger. If U played command and conquer, general, zero hour, u'll noticed this phrase been uttered by Chinese units in the game. Wonder what's subliminal messaging the US wants to convey to the world about the mighty China.

Wonder what China could not clone from tomahawk missile to eggs. EGGS!?. Yes eggs. They cloned eggs. They actually made artificial eggs. Eggs that is meant to be eaten not some decoration or for display eggs. Eggs to be eaten are cloned for profit. Now that's bio technology.

Now to those who still wonder who comes first, chicken or egg. The answer is in China. Its egg, definitely.

THE OTHER SIDE OF FACEBOOK

Teenager gang-raped after meeting Facebook pal
Compiled by BEH YUEN HUI, WONG PEK MEI and A. RAMAN

A 14-year-old girl who met a friend she knew through Facebook ended up being gang-raped by nine people.

Tamil Nesan reported that the teenager, who lives in a flat in Pantai Dalam, Kuala Lumpur, slipped out to see the friend without her parents' knowledge last Saturday.

After they met up, they decided to go to someone's house in Cheras with another guy who drove them there.

Three men were waiting for them at the house.

One of them hugged and kissed the girl as she entered the house but she pushed him away. However, he forced himself on her and raped her.

He then called four other friends and all of them took turns to rape the girl throughout the day. ~star

Thursday, April 28, 2011

EMAS HIJAU


Aku dah lama tak jogging. Dah hampir 2 bulan atau lebih kot aku tak jogging, aku sendiri pun tak ingat. Bila aku jogging balik, aku tengok padi dah menguning dan dalam proses menuai. Kalau dulu orang menuai padi cara traditional tapi sekarang semua pakai jentera, jimat masa.

Sebut pasal Emas Hijau, aku rasa mesti ada yang blur. Emas Kuning (emas) orang dah biasa dengar. Emas Hitam (petroleum) pun majoriti tahu. Tapi bila Emas Hijau, emas yang di curi toyol kot hahaha.

Mudah cerita emas hijau ni makanan, tak kira tumbuhan, haiwan atau ikan. Manusia boleh hidup tanpa emas dan petroleum tapi bila makanan takde, tinggal rangka la jawabnya.

Sekarang mungkin makanan mencukup tapi pada masa depan mungkin sebaliknya. Apa yang aku tengok sekarang banyak tanah dah jadi kawasan perumahan. Tanah sawah padi pun kena. Tambah dengan tanah terbiar, jadi makin kurang la lombong emas hijau.

Ramai yang anggap emas hijau ni tak kan buat orang kaya. Bagi aku macam mana nak kaya, kat negara luar buat ladang jagung, tapi kat negara kita buat kebun jagung je, jadi untung dia kureng la.

Pada pandangan aku, satu hari nanti orang akan value emas hijau ni lebih dari emas kuning dan hitam. Sebabnya mudah, emas lain tak boleh buat perut kenyang, emas hijau confirm kenyang walaupun hanya secupak beras.

Monday, April 25, 2011

ANTARA HARTA, DENGKI DAN KARATE

Aku jarang buka fb semenjak beruk band yang aku guna slow macam !@#$%& 3 minggu lepas. Asyik kena reload page sampai 2 dan 3 kali, terus takde mood dan off komputer.

Kelmarin dapat la aku buka fb dengan sekali klik. Tak lama lepas aku buka fb seorang kawan private message aku.

"Lama tak online fb, dah insaf ke?" tanya kawan aku. "macam mana nak online .....com beruk band aku slow gila" jawab aku. "Kau masih aktif karate lagi ke?" tanya kawan aku lagi. "Aku last dengan kau la, yang kena tumbuk kat hidung sampai berdarah time tournament uitm dulu. Sekarang karate nyamuk je hahaha" balas aku. "Aku nak karate orang ni, kau nak join tak?" cakap kawan aku lagi.

Lama juga aku chat dengan kawan aku ni. Jadi ni yang aku boleh ringkaskan, tambah ayat yang dia cakap. Kawan aku ni baru dapat tanah yang di beri oleh neneknya. Tak besar pun katanya tapi cukup la untuk buat sebuah rumah.

Yang menjadi masalahnya mak sedara dia dan anak-anaknya yang bodoh, bangang, tak educated, dengki, cemburu (ayat yang kawan aku guna) tak puas hati dan mula cari pasal dengan dia.

Kawan aku ni mula bengang bila mangkuk-mangkuk ni (ayat kawan aku guna) mula menengking dan tak hormat nenek dan bapa dia. Kawan aku cerita lagi yang semua dah dapat share masing-masing. Cuma tanah yang dia dapat tu je kosong sebab lokasi paling hujung. Jadi sekarang semua tengah ready nak gaduh dengan dia dan bapa dia, dan mungkin mangkuk-mangkuk tu akan guna bomoh (Syirik lagi) sebab diorang dah cakap time perang mulut sebelum ni kata kawan aku lagi.

Bila aku dengar apa yang kawan aku cerita, terus aku teringat yang kat surat khabar yang adik beradik curah asid la, tetak menetak la, bomoh la pasal berebut harta. Orang melayu ni memang suka dengki dan cemburu, apa yang dia dapat pun aku tak tahu.

Aku ingat satu je pesan Ustaz time sekolah dulu-dulu, jangan ambik harta orang terutama tanah orang. Nanti time dalam kubur, lubang kubur akan jadi sempit sampai menghimpit kita. Aku memang tak suka tempat yang sempit dan gelap, jadi aku akan ingat pesan tu. Tapi ada juga orang yang suka buat.

Aku pun bengang juga bila dengar kawan aku cerita terutama part menegking dan tak hormat orang tua, bagi aku memang patut kena karate pun.

Kawan aku mintak tolong dia karate orang, boleh je aku tolong sebenarnya. Masalahnya aku biasa karate nyamuk je dan dah lama tak karate orang. Kalau aku karate orang kang ada yang lenyek tak pun jadi seperti kat bawah ni nanti hahaha.


Saturday, April 23, 2011

AKU MAHU MINTAK CERAI SEBAB SERVIS TAK BAGUS


Hampir 3 minggu aku makan tak basah dan mandi tak kenyang. Semua ni gara-gara BERUK BAND yang aku guna selama ni slow macam !@%&*.

Dia punya slow sampai nak buka page kena reload banyak kali. Aku tak kisah kalau setakat 2 atau 3 hari, yang jadi masalahnya hampir 3 minggu.

Bila call customer servis, lagi buat aku sakit hati. "Encik dah lebih quota ni, sebab tu slow" kata salah seorang customer servis, skip jawapan yang biasa orang akan dengar. Masalahnya aku tak dapat pun mesej yang aku dah lebih koata.

Semenjak aku pakai BERUK BAND ni selama setahun lebih, ni first time problem paling lama dan takde notif pun kalau aku dah lebih koata. Sebab dah tension aku plan nak mintak cerai dan ambik Streamyx.

Apa yang aku survey kat internet, Streamyx kalau servis problem kita boleh apply untuk dapat rebat. Tapi yang paling kelakarnya, tau-tau je aku nak mintak cerai, speed dia tiba-tiba laju balik malam semalam.

Pada pandangan aku ISP kat Malaysia patut mengutamakan "Connection Stability" daripada kelajuan. Speed laju gila lepas tu semput still fail bagi aku.

Monday, April 11, 2011

IT'S TIME TO BOOGIE


The man who sold the world.

There is a character among us at work that truly materialized the phrase talk is cheap. He spoke highly of himself of being expert in anything and everything yet contradict to what he accomplished and portrayed in his day to day living.

One day I heard from word of mouth that he is planning to leave, to transfer away. Out of concern an pitifulness, i lend my time of spending it with him every weekend. Since he is a man of social who cannot live alone and nor of solidarity. While i myself enjoys my solidarity very much and not of men who enjoys company. So every weekend we went lepaking at mamak stall or bowl. Every weekend ... until one day. When he sold my name at the cheapest and enjoyed doing so. I realized it's time to boogie.....

In another event of his life. He was having difficulties so he let go many of his things including his ride. This, attract a concerned officemate to hire purchase (actually rent as the owner want it back when he doesn't need it later) a ride to ease his misfortune. How ever this act also lead to betrayal. He sold that person ride without the owner's consent. Which later on led to another disastrous relationship problem. Where everybody that ever close and without hesitant to lend a hand ditch him,,,

So kids don't bite the hands that fed U.

Monday, April 4, 2011

TO BE OR NOT TO BE


Ye know, living among stupid could cost u something. For instance your life, precious moment of your life might be taken or rob from u to be exact. Like postal age, privacy, or your could end up single and live alone for the rest of your life, I heard from a radio show of a three sisters now age the youngest is 55 end up single just because when they're young they have to abide to their xxx rules/ norm, very long sad story that cause me to pull over and cried for a while and end up arriving late to work,,, damn. anyway It is all because some of us live among stupid.

Back in my neighborhood where each house can only afford two cars space-conomally. Still they're stupid who are ignorance and live to make others life miserable. If u happens to have more than two cars, by all mean u should park that additional car somewhere that will not bother anybody else.

But as the saying goes, uneducated will be uneducated. They would intentionally or unintentionally end up becoming others pain in the butt. They WILL find a spot in between somebody else houses instead of they and their own neighbor's, to park, and on their wisdom and mercy fullness they would leave adequate slim skimpy space so that enough for one car to ooze out stressfully from ones OWN house, as if they are the only one who paid the rent and road tax of that particular road.

End of story, Go fish yourself.

Wednesday, March 30, 2011

Masa itu Emas??!!


Kalau kat Jepun, lewat seminit dah dianggap lambat. Kat Britain lewat 10 minit baru dianggap lambat tapi kat Malaysia ni macam tak ada had masa untuk lambat je. Lewat lebih sejam pun selamba je. Alasan paling biasa, jalan jem atau public transport lambat sampai. Lebih suka orang yang cepat inform dia akan lambat daripada dah sampai baru dok sibuk-sibuk nak cakap kenapa lambat.

Thursday, March 24, 2011

Melayu yang tidak ingat Akhirat


Petang tadi aku tengok ada miss call dari seorang kawan kat telefon aku. Aku telefon balik, perkataan yang pertama aku dengar bukan "Assalamualaikum", "Salam" atau "Helo" tapi "Jahanam punya Melayu".

"Wei ko kata aku jahanam, hampeh ko" balas aku balik. "Bukan ko la tp orang lain" kata kawan aku tu. "Apa cite ni, marah semacam je?" tanya aku lagi. "Aku bengang dengan sorang mangkuk ni" jawab kawan aku.

"Cerita la wei, aku pun nak tahu jugak" kata aku lagi. "Begini, minggu lepas ada sorang kontraktor mintak tolong aku siapkan projek dia. Dia cakap dia akan bayar semua kos untuk gaji dan lain-lain semua. Aku dah siapkan semua dah" kata kawan aku lagi. "Dia tak bayar ke?" tanya aku lagi. "Bayar tapi bayar tak cukup" jawab kawan aku.

"Tak cukup macam mana?" tanya aku lagi. "Ada ke dia bayar RM 800 je, aku mintak RM 1500. Aku bayar gaji pekerja dah RM 400, bayar pasir RM500, habis upah aku kat mana pulak. Tu tak campur bnda-benda lain lagi. Aku pulak yang kena tanggung kos-kos lain tu" kata kawan aku lagi. "Ko tak pergi jumpa dan cakap balik ke?" tanya aku. 'Dah, dia kata kos projek tu hanya RM 800, lain-lain sendiri tanggung. Time mintak tolong takde pulak cakap camtu, penipu punya orang" sambung kawan aku tu lagi. Aku end kat sini je la sebab panjang sangat kalau nak taip semua, aku cakap sampai bateri telefon aku kong.

Bagi aku ni yang di panggil MELAYU BUNUH MELAYU. Bisnes baik-baik tak boleh ke, ni sampai menyusahkan orang lain. Suka sangat ke makan duit haram, kira haram la sebab duit tu patut bagi kat orang tapi sendiri pakai.

Patut la melayu teruk bila dalam bisnes, sebabnya suka aniaya orang dan tak cerdik. Pemikiran tak cerdik dah satu hal, tambah lagi tak cerdik kat education, dah jadi bonus kat situ. Kalau attitude macam ni jangan harap la orang melayu nak maju dalam bisnes, kalau bangkrap memang betul-betul bangkrap.

Nak buat macam mana asyik makan sumpah orang yang kena aniaya. Bayangkan kalau 30 orang yang kena aniaya dok cakap celaka je, memang betul-betu jadi celaka. Harus di ingat orang yang kena aniaya doa nya dimakbulkan.

Aku teringat satu cerita. kira cerita dahulu kala dari China, kalau siapa tahu versi asal tolong betulkan aku.

Ceritanya, dahulu kala ada seorang lelaki namanya Wong Fei (aku letak je sebab dah lupa). Sebelum dia di hantar ke dunia (dilahirkan), dia telah mendengar perbualan dewa-dewa mengenainya. "Sungguh bertuah anak ini. Dia akan hidup kaya raya dari dia dilahirkan sampai dia meninggal" kata dewa-dewa tersebut.

Memang betul, dia telah dilahirkan dalam keluarga orang bisnes yang kaya raya. Dari dia kecil sampai dia dewasa dia sentiasa hidup dalam kemewahan. Di sebabkan dia dah hidup mewah dan masih mengingati perbualan dewa-dewa mengenainya, Wong Fei menjadi seorang yang pemalas terutamanya dalam pembelajaran.

Ayahnya ingin mengajar hal-hal bisnes pun dia malas. Ayahnya ingin mengajar Wong Fei agar dia dapat menggantikannya pada suatu hari nanti. Apabila ayah Wong Fei meninggal, tiada sesiapa yang mengambil alih tempatnya.

Wong Fei tidak dapat menggantikan tempat bapanya sebab tidak belajar urusan bisnes. Wong Fei pada masa itu masih percaya yang dia akan hidup dan mati dalam kekayaan. Lama kelamaan bisnes keluarga Wong Fei bangkrap. Semua hartanya telah di lelong.

Wong Fei sendiri telah di halau dari rumahnya. Tetapi Wong Fei masih percaya yang dia akan hidup dalam kemewahan sampai mati. Dalam kelaparan dan keletihan Wong Fei telah berteduh di sebuah pondok buruk.

Dalam keadaannya yang semakin lemah dia masih lagi berpegang yang dia akan mati dalam kemewahan. Tidak lama selepas itu, Wong Fei meninggal di dalam pondok buruk tersebut. Tiba-tiba dinding dekat dengat manyat Wong Fei terkopak disebabkan reput. Dari lubang tersebut keluarlah harta yang banyak hingga menimbus manyatWong Fei. Memang betul kata-kata dewa, Wong Fei akan diselubungi kemewahan dari dia dilahirkan sampai dia mati.

Moral cerita dari perspektif aku, kaya sebanyak mana pun kalau malas nak belajar+suka aniaya orang+zalim kat orang+suka tipu atau kelentong orang, jangan harap la nak hidup senang dunia dan akhirat.

DAJJAL SUDAH DATANG?


Libya adalah negara Islam ke tiga yang di serang Amerika dan konco-konconya selepas Afghanistan dan Iraq. Apakah motif mereka menguasai negara-negara minyak atau sebagai landasan untuk menyerang negara Islam pengeluar minyak? Umum mengetahui, Iraq dan Afghanistan bersempadan dengan Iran.

Sememangnya kebergantungan negara barat terhadap bahan api yang dikeluarkan negara-negara arab dan Islam sudah lama menjadi topik hangat dan kebimbangan antara mereka. Bejuta-juta dolar telah dilaburkan dalam mencari alternatif lain daripada minyak, wujudlah green technology, hybrid, bio diesel dan sebagainya, namun setakat ini hanya menunjukkan tanda-tanda awal sahaja dan belum boleh digunakan sepenuhnya.

Justeru negara-negara barat dalam usaha menakluki dunia dan ketakutan kepada China dan Korea utara berusaha secara halus dan kasar, zahir dan batin menakluki sumber-sumber asli kerana takut ia jatuh ke tangan musuh-musuh mereka.

Dajjal sudah datang.

Monday, March 21, 2011

KILLING DEMON



I spent most of my time today watching animax on astro. Animax is an exclusive channel dedicated to anime, cartoons originated from japan. One thing that all anime have in common despite whoever draw it are their eyes are wide.

So I watched animax from dawn to dusk today. Finally I noticed one more thing they share, every anime wants to kill demon. Since I just watched anime today i couldn't recall any, but one thing that i couldn't shake off my mind is that they all (most of them) teenagers with special power that want to kill demon.

Oh yes, Inuyasha, bleach, tower of .. to name a few. So after ultraman killed dinosaurs and many more killed demons, this world would.. should be a better place.

Saturday, March 19, 2011

OPEC AND TSUNAMI



Salam berries,

After the attack. I decided to subscribe astro. So i took learning, fun, and variety plus the basic excluding the sport channel. Pretty weird for a guy not to subscribe to the sport channel. But i figured out that this is where astro makes most of its money, through the sport channel, and i don't want to fall for it.

After all for every major football event me and my friend would group up together and watch it at any mamak stall somewhere thus nobody watch it at home. So here i had contributed to green energy and saved before the great depression or maybe the flood.

Hey i'm not trying to cause panic, look around, the OPEC countries are in debacle, the oil price is hiking. Back in the 80's not many can afford cars thus car resemble prestige, one day not many want a car because of its unaffordable gas. Then their was the earth quake in japan that cause tsunami.

The world is at its end. Be prepared.

Monday, March 14, 2011

Lelaki makin malas nak belajar


Maaf lah jika ada yang perasan setiap apa yang aku post, intro nya nampak teruk. Intro teruk pun tak kisah kan, bukannya untuk masuk pertandingan essei terbaik hahaha.

Alang-alang intro dah teruk, aku start dengan petang tadi aku pergi ke rumah pakcik aku. Dekat je, dalm 1 KM lebih. Tengah tunggu pakcik aku pulang, aku terpandang sekumpulan budak lelaki sedang bermain bola sepak.

Di sebelah tepi padang aku melihat ada 4 orang budak perempuan sedang duduk di meja batu sambil membaca buku. Buku apa yang di baca aku tidak pasti tapi yang penting mereka sedang membaca buku hahaha.

Aku terfikir, patut lah ramai betul perempuan kat mana-mana universiti, dok baca buku saja kerjanya. Yang budak-budak lelaki lebih suka telan pil kuda, modified motor, race motor, gaduh dengan guru, jadi samseng dan bayak lagi, buat sakit jari je aku taip banyak-banyak.

Aku rasa lepas ni kalau kerajaan buat koata untuk lelaki masuk universiti pun tak guna aku rasa. Sebab mereka sendiri yang tak nak. Kena ada cara lain untuk menggalakan budak lelaki ni minat belajar, mungkin buat degree dalam race motor pun ok hahaha.

Aku sendiri pernah satu ketika, ketika mengambil satu subjek elektif, aku seorang je lelaki dan 40 yang selebihnya semua perempuan. Semester tersebut merupakan mimpi ngeri buat aku, sebabnya pertama, aku tak dapat ponteng kelas, lecturer akan perasan kalau aku takde. Kedua aku tak boleh datang lewat ke kelas, sebabnya kat seat belakang perempuan dah take over jadi aku terpaksa duduk di seat paling depan. Kalau datang lambat sah-sah kena jalan ke depan, mesti kena gelak time tu. Betul-betul ngeri bila di ingatkan balik hahaha.

Sunday, March 13, 2011

Bomoh orang = Kau bodoh


Pagi tadi aku breakfast dengan pekerja-pekerja abah aku. Banyak yang dibualkan tapi satu je topik yang melekat kat fikiran aku, sakit mental atau gila. Pada mulanya aku hanya bertanya kenapa Joey (bukan nama sebenar)salah seorang pekerja abah aku berlakuan pelik. "Dia tu gila " jawab Don (bukan nama sebenar), "Tapi dia bukan gila semula jadi tapi gila sebab kena buatan orang" tambah Don lagi.

Dari apa yang Don ceritakan pasal Joey ni aku boleh ringkaskan, Joey ni tinggal dengan adik lelaki dia dan emaknya. Bapanya dah lama meninggal dunia. Adik lelaki dia tu juga gila sama seperti Joey. Dua beradik ni jadi gila sebab ada orang yang tidak berpuas hati, pasal perempuan. Adik Joey mengurat tunang orang dan dia tak tau perempuan tu dah tunang. Jadi tunang perempuan tu tak puas hati terus di bomohnya kedua-dua beradik tu.

Bila difikirkan balik, jahat gila orang yang bomoh dua beradik tu jadi gila. Menzalimi dan menganayai orang . Setakat pukul sudah lah, ni di bomohnya orang sampai gila. Best sangat ke bomoh-bomoh orang ni, dapat dosa zalim orang dah satu hal, dapat pula dosa syirik dah 2 hal kat situ. Yang perempuan tu pun satu hal, dah jadi tunang orang, buat la cara dah tunang.

Pesan aku kepada mereka yang di luar sana, tak payah la bomoh-bomoh ni, buat dosa free je, bukan ada faedah pun.

Thursday, March 10, 2011

Just Sharing


Gambar di atas di email oleh kawan lama , mana entah dia dapat. Nampak macam lawak tapi memang betul pun. Kalau mengikut gambar di atas, aku kombinasi no.1 dan no.2, Rajin Bercakap, Rajin Bekerja+Rajin Bekerja, Malas Bercakap = Bagus Sekali + Asyik Kena Buli. Kepada bloggers yang lain, kamu semua rasa berada di nombor berapa, jangan nombor 7 sudah lah hahaha.

Wednesday, March 9, 2011

Artis Favorite Aku Vocaloid??!!

Ramai yang tidak mengetahui apakah itu vocaloid . Vocaloid ialah software "singing synthesizer" atau bahasa mudahnya software untuk mencipta lagu. Software tersebut dibangunkan hasil usaha sama diantara Universiti Pompeu Fabra dari Sepanyol dan Yamaha Corporation dari Jepun.

Konsepnya sama seperti software untuk mencipta ringtone yang terdapat di dalam telefon Sony Ericson atau Nokia tetapi kelebihannya dapat meletakan lirik dan software tersebut akan menyanyikannya membuatkan ia unik.

Vocaloid ini sangat bagus untuk seseorang pencipta lagu memperkenalkan lagu ciptaannya tanpa perlu mencari atau membayar artis untuk menyanyikannya.

Vocaloid yang sedang top di Jepun pada masa ini ialah Hatsune Miku. Walaupun vocaloid, Hatsune Miku mempunyai ramai peminat dan sudah banyak kali mengadakan konsert di seluruh Jepun.

Mungkin suatu hari nanti vocaloid bakal menggantikan penyanyi- penyanyi yang tidak mempunyai bakat dalam bidang nyanyian tetapi hanya bersandarkan kepada paras rupa semata-mata.



Fine Is Not Fine


Sesiapa yang ada lesen memandu mesti dah biasa dengar perkataan "Fine" atau dalam bahasa Melayu "Denda" atau "Saman". Mesti dah ramai yang merasa kena saman, kalau tak pernah rasa boleh lah untuk cuba-cuba merasa pengalaman kena saman hehehe.

Semenjak dapat lesen memandu lebih dari 5 tahun, setakat ni sudah dua kali aku kena saman, satu dari JPJ, pada tahun 2009 dan satu lagi dari Polis Trafik pada bulan disember tahun lepas. Saman JPJ tu aku kena kat area stesen bas Larkin, Johor Bharu.

Masa tu hantar kawan naik bas balik ke Terengganu. Sebab masa tu dah malam dan tu first time aku sampai Larkin, aku terus park je kereta kat tepi jalan, dekat dengan bus stop. Dah hantar kawan, aku balik terus ke kereta, tengok-tengok dah ada terselit kat bawah wiper. Aku pergi tak sampai pun 15 minit. Cepat betul anggota JPJ ni buat kerja.

Esoknya terpaksa minta cuti dan memandu hampir 120KM ke Johor Bharu untuk bayar saman. Jauh tapi dah biasa. Masa nak bayar berjaya mintak kurang Dari RM70 jadi RM45, kira ok la.

Yang kedua kena saman sebab tak pasang lampu oleh polis trafik kat KB. Time tu dekat lampu isyarat, tiba-tiba kereta peronda polis berhenti dekat sebelah. Masa lampu hijau kereta peronda tu arah berhenti di tepi jalan.

Dah berhenti seorang polis datang mintak lesen dan I/C. "Saya ada buat salah ke Tok" tanya aku. "Awak pandu kereta waktu malam tak pasang lampu besar" kata anggota polis tu. "Saya pasang la Tok" kata aku lagi. "Awak cuba keluar tengok" kata anggota polis seorang lagi yang berpangkat sarjan.

Aku keluar tengok kat depan kereta dan memang betul, hanya foglamp yang menyala. Rupa-rupanya aku tak pusing habis suis lampu. "Tak perasan la Tok, dalam bandar, dah terang, saya bukan sengaja, maaf la Tok lain kali tak buat lagi" kata aku lagi. "Saya mesti saman tapi takpe sekarang kalau bayar trafik dapat diskaun, awak bayar cepat-cepat" kata anggota polis tu. "Hampeh je jawapan" kata aku dalam hati.

Esoknya aku pergi ibu pejabat polis trafik kat PC. Sampai-sampai nombor dah habis. Hari ke 2 aku pergi nombor dah dapat tapi server down, sampai ke petang pula tu. hari ke 3 dapat nombor giliran nombor 57.

Aku ingat dah ok sebab dapat nombor giliran tak besar rupa-rupanya lembab gila seorang-seorang nak bayar. Pukul 9.30 pagi baru nombor 19. Sebab dah bosan aku mula menegur orang kat sekeliling. Ada yang nak bayar saman isteri, ada yang nak bayar saman anak, pendek kata macam-macam ada.

Ada seorang pakcik, dia datang untuk batalkan saman ekor yang dia dapat. Dia kata dia kena saman ekor dekat Pasir putih tapi yang pelik katanya nombor motosikal yang tertulis dalam saman tu. Dia kata motosikal dia tu dia guna untuk pergi Masjid dan tak pernah guna untuk pergi jauh. Kalau kereta boleh juga dia percaya kata pakcik tu. Mmm pelik juga kan.

Bila pakcik tu pergi, datang seorang makcik duduk sebelah aku. "Bayar saman juga ke makcik?" tanya aku. "A'ah, bayar saman anak lelaki makcik" kata makcik tu. "Dia buat salah apa?" tanya aku lagi. "Langgar lampu merah yang teruknya anak makcik dah masuk list untuk waran tangkap" kata makcik tu. Aku terkejut dan bertanya lagi "Kena saman sebab langgar lampu merah kena waran tangkap ke makcik?, teruk benar tu". "Dia nak kena waran tangkap sebab setahun lebih tak bayar saman. Dia kena saman lepas tu dia buat senyap je dan simpan saman tu dalam dompet dia. Baru kelmarin dia cakap kat makcik yang dia pernah kena saman. Makcik datang semalam tahu-tahu dia dah masuk list waran tangkap dan kena bayar RM400 untuk saman tu" jawab makcik tu. 'RM400 banyak tu, tak mintak diskaun ke?" tanya aku. "Sesiapa yang sudah dalam list waran tangkap tak dapat diskaun" kata makcik tu. "Anak makcik tu dah kerja ke masih belajar?" tanya aku lagi. "Masih belajar kat UM" jawab makcik tu. "Rotan saja makcik, bagi pengajaran supaya tidak buat lagi" aku pula yang rasa sakit hati, menyusahkan ibu bapa betul. "Nak pukul kesian. Nombor giliran makcik dah dekat, anak ni nombor berapa?", tanya makcik tu. "Lambat lagi makcik, nombor 57" jawab aku. "Tak pe la anak ikut makcik time nak bayar sekejap lagi" kata makcik tu. "Boleh ke makcik, makcik nombor berapa?" tanya aku. "Makcik nombor 25, sekarang sudah nombor 23" jawab makcik tu.

Pada pukul 10.30 pagi, aku berjaya menyelesaikan saman aku yang berjumlah RM50 selepas ditolak diskaun 50%. Nasib baik ada makcik tu, kalau tidak confirm petang pun tak selesai lagi.

Cerita pasal saman ni ada ura-ura yang kerajaan akan mula memasang kamera dekat semua lampu isyarat. Yang tidak sedap didengar kerajaan akan sub-kan kepada syarikat swasta untuk menguruskan kamera tersebut. Bahasa mudahnya pihak yang akan mengeluarkan saman bukan JPJ atau polis trafik tapi syarikat swasta tersebut.

Kalau macam itu jumlah pesalah tidak akan berkurang tapi akan bertambah sebabnya kesalahan trafik sudah termasuk dalam entiti bisness. Sebagai contoh kalau company aku yang buat sistem ni, mesti aku ingin lebih ramai orang melakukan kesalahan trafik sebab itu subah menjadi sumber pendapatan company aku. Kalau kurang, jawabnya kurang la sumber pendapatan.

Satu lagi, bayaran saman mesti akan jadi macam bayaran tol akan naik, naik dan naik kalau sistem ni guna pakai. Harap-harap ini ura-ura sahaja. Bagi aku "Fine" untuk mendidik orang dan bukan untuk buat bisness. Tidak "Fine" pun kalau kena "Fine".
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular This Week

Monthly Popular Posts

Blog Archive

DISCLAIMER


THANK YOU FOR READING