Why do we look for water on Mars?

"And we have created from WATER every living thing. Will they not then believe?", Q 21:30

TELL US U'VE FOLLOWED:

Google+ Followers

Wednesday, October 10, 2012

AKU RACIST

Aku seorang yang racist. Aku bukan racist kepada Cina, India atau bangsa-bangsa lain tetapi aku racist kepada pendatang tanpa izin/haram yang menyemak kat dalam Malaysia ini.

Hari aku berasa sangat marah bila membaca surat khabar mengnai kisah seorang perempuan dirogol oleh 10 orang lelaki dan menjadi  bertambah marah bila yang melakukanya adalah pendatang haram/halal myanmar.

Aku teringat semasa belajr dan tinggal dia Kuala Lumpur dahulu. KLCC, Masjid Jamek, Pasar Seni dan Selayang memang dah jadi sarang pendatang-pendatang haram/halal terutama pada hujung minggu. Ada sekali aku sampai di Greenwood pada awal pagi dan menanti bas untuk balik ke kampus. Pada masa itu hanya aku seorang rakyat Malaysia, yang lainnya semua indonesia. Mereka semua bercakap dalam bahasa mereka yang aku langsung tak faham, masa tu aku terfikir "betul ke aku duduk Malaysia ?". Pada masa itu kawasan Gombak memang syurga pedatang haram terutama kawasan Kampung Sungai Pusu, Kampung Sungai Cincin dan sekitar-sekitar kawasan berbukit di kawsan situ. Aku pernah menemui saluran paip haram di hutan kawasan bukit tabuh (bukit yang di belakangnnya empangan klang gate) semasa mengikuti aktiviti mendaki di situ.

 Bagi aku pendatang haram/halal mudah membuat jenayah kerana majoriti yang datang ke Malaysia semuanya not educated or poorly educated atau bahasa orang kampung aku "bodoh/bangang". Bila dah bodoh mereka buat sesuka hati tanpa berfikir ( nak fikir apa dah bodoh) akibat perbuatan mereka. Pendatang haram lagi mudah nak buat jenanyah sebab mereka masuk secara haram, memang tiada rekod.

Pendatang-pendatang haram ni juga bukan setakat bawa masalah jenanyah tapi bawa penyakit. Mereka yang jadi pendatang haram/halal kat Malaysia majoritinya datang dari negara miskin seperti bangladesh. Jadi penjagaan kesihatan mereka tidak sebagus negara kita. Hampir semua pendatang-pendatang ini tak dapat suntikan imunisasi dari negara mereka. Jadi secara automatiknya mereka ni pembawa penyakit, yang kena kita rakyat Malaysia. Aku pernah sekali ketika naik bas dari JB ke KL. Kat seat belakang aku ada seorang indon yang asyik batuk (batuk dia bunyi lain macam) dari JB ke KL. Kalau lah indon tu ada penyakit TB, confirm semua orang dalam bas kena termasuk aku.

Bercakap pasal aku tak suka pendatang pernah sekali ada orang menyampuk "Kalau takde pendatang-pendatang ni, sapa yang nak keja kilang dan estet?". Bagus juga soalan orang tu haha. Pada pandangan aku yang tak berapa cerdik ni hehehe, masa tahun 80-an dan 90-an dahulu, semasa perindustrian di Malaysia sedang 'Meletup' dengan pesatnya, yang keja kilang masa tu semua orang Malaysia tak kira Melayu, Cina dan India. Istilah Mat Kilang dan Minah Karan memang merujuk kepada orang Malaysia yang kerja di kilang-kilnag pada waktu itu. Dulu jarang orang takde keja especially lepas SPM sebab keja kat kilang banyak. Pada hujung 90-an semua ni berubah bila pendatang diangkut beramai-ramai untuk berkeja di kilang -kilang di Malaysia. Puncanya, BOLEH BAYAR GAJI MURAH.

Apabila korporat menjadi keparat, mementingkan keuntungan semata-mata inilah akibatnya. Paling teruk "gomen pun sokong geng-geng depa ni pasai apa" kata salah seorang kawan aku. Pendatang dari nepal, bangladesh, indonesia dan lain-lain beri gaji bawah RM500 mereka akan kerja sebab bagi mereka bila di tukar kepada wang mereka akan menjadi banyak, beribu-ribu rupiah kalau di tukar di indonesia. Kalau orang Malaysia gaji RM500 mereka nak makan apa, kena pula yang dah berkahwin. Satu lagi pendatang-pendatang ni walaupun gaji sikit tapi mereka boleh buat part time dengan merompak dan pecah rumah orang. Aku teringat ketika seorang kwan aku yang berkerja dengan agensi membawa masuk pendatang halal ini dulu (sekarang dia dah insaf dan jadi cikgu haha), dia pernah membawa aku ke sebuah rumah yang di sewa oleh syarikatnya untuk pendatang-pendatang halal dari nepal. Rumah tersebut  di huni seramai lebih 30 orang dan pendatang nepal tersebut menggunakan basikal untuk ke kilang tempat mereka berkerja.

Bagi aku masalah jenayah dan kebanjiran pendatang-pendatang haram/halal ni berpunca dari sikap rakus korporat dan gomen pula yang menyokong mereka secara langsung dan tidak langsung. Di negara-negara maju seperti Jepun, pekerja buruh mereka majoriti orang tempatan. Mereka mementingkan peluang pekerjaan kepada penduduk mereka sendiri. Masalah di Malaysia pula disebabkan gaji tidak setimpal atau kena dengan keadaan semasa. Harga barang melambung tinggi tapi gaji masih lagi serupa pada zaman 70-an dan tak naik-naik. Bagi aku tak payah sibuk-sibuk cerita pasal negara maju dan negara pendapatang tinggi selagi ramai lagi orang Malaysia yang gaji mereka bawah RM500. Betul kita negara maju tp maju jika di bandingkan dengan negara seperti Bangladesh, Anggola, Sudan, Tanzania, Laos, Cambodia, Chad, Papua New Guinea, Eritrea, Somalia, Luanda, Mali......................................zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz












1 comments:

dya bunga said...

aku pun xsuka pendatang asing..dh dtg negara ni buat hal plak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular This Week

Monthly Popular Posts

DISCLAIMER


THANK YOU FOR READING